Gerdab.IR | گرداب

کمیسیون تجارت فدرال فیسبوک را به دروغگویی متهم کرد

کمیسیون تجارت فدرال فیسبوک را به دروغگویی متهم کرد
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰

کمیسیون تجارت فدرال از فیسبوک به دلیل دروغ گفتن درباره دسترسی داشتن محققان به این پلتفرم انتقاد کرد و این شبکه اجتماعی را به ارائه تبلیغات با هدف نظارت بر کاربران محکوم کرد.

به گزارش گرداب - چند روز قبل، فیسبوک به دلیل تعلیق حساب‌های کاربری محققان واحد امنیت سایبری دانشگاه نیویورک مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. تیم تحقیقاتی، به وجود ایرادات عمده‌ای در سیستم تبلیغات سیاسی شرکت اشاره کرد و سال‌هاست که یکی از منتقدان سرسخت فیسبوک است.

اما فیسبوک دلیل به تعلیق درآوردن حساب‌های کاربری محققان را جلوگیری از نقض توافق‌نامه حفظ حریم خصوصی که قانون‌گذاران منعقد کرده بودند، اعلام کرد.

اما کمیسیون تجارت فدرال، این ادعا را رد کرد. ساموئل لِوین، مدیر دفتر حمایت از مصرف‌کنندگان، اظهار داشت که از این نوع تصمیم‌گیری فیسبوک ناامید شده است و اشاره کرد که این شرکت به تازگی متعهد شده بود که مرتبا در رابطه با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی، گزارش شفافی منتشر کند. با این حال، کمیسیون تجارت فدرال، هیچ اطلاعیه‌ای دریافت نکرده است.

کارشناسان، فعالان و قانون‌گذاران از فیسبوک به دلیل تعلیق حساب محققان و جلوگیری از ادامه تحقیق آن‌ها، انتقاد کردند. تیم تحقیقاتی نیز به تازگی شروع به تحقیق درباره انتشار اطلاعات نادرست مربوط به کووید-۱۹ در پلتفرم فیسبوک کرده بودند که شرکت فیسبوک از زمان شروع همه‌گیری، نتوانسته است تا به طور کامل جلوی منتشر شدن چنین اطلاعاتی را بگیرد. لِوین به زاکربرگ هشدار داده است تا توافق‌نامه خود با کمیسیون تجارت فدرال مبنی بر حفظ حریم خصوصی را بهانه‌ای برای جلوگیری از تحقیق آن‌ها و افشای مشکلات پلتفرم فیسبوک، قرار ندهد.

مدیر محصولات فیسبوک، مایک کلارک، در پست وبلاگی سعی کرد تا علت گرفتن چنین تصمیمی را توضیح دهد، اما با انتقاد بیش‌تری روبرو شد. بعداً یکی از سخنگویان فیسبوک گفت که برای حفظ قوانین داخلی خود فیسبوک مبنی بر حفظ حریم خصوصی، تصمیم به توقف تحقیقات گرفته شد. یکی از محققان به نام لورا ادلسون گفت که چند ساعت قبل از به تعلیق درآمدن حساب کاربری‌اش، او به شرکت اطلاع داده بود که تیم تحقیقاتی می‌خواهد تا درباره عملکرد فیسبوک در جریان شورش ششم ژانویه تحقیق کند. ادلسون و همکارش، دیمون مک کوی، از فیسبوک خواسته‌اند تا حساب‌های آن‌ها را برگرداند.
منبع:
Vice