Gerdab.IR | گرداب

اقدامات قزاقستان برای نظارت بر فعالیت ماینر‌ها

اقدامات قزاقستان برای نظارت بر فعالیت ماینر‌ها
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰

به دلیل تشدید فعالیت استخراج رمزارز در قزاقستان، این کشور با مشکل تأمین برق روبروست و مقامات سعی دارند تا راه‌حلی برای این مسأله پیدا کنند.

به گزارش گرداب - رئیس جمهور قزاقستان، قاسم جومارت توکایف، تأکید کرده است که باید برق موردنیاز صنعت و خانوار بدون هیچ مشکلی تأمین شود و خواستار وضع مقررات فوری در رابطه با گسترش بخش استخراج رمزارز شد.

وی هم‌چنین در دیدار اخیر خود با وزیر نیرو، از کم بودن ذخایر سوخت انتقاد کرد و به لزوم اطمینان از تأمین برق برای کسب و کار‌ها، خانوار‌ها و ایجاد ظرفیت‌های تولید اضافی تأکید کرد. وزیر نیرو نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای جبران کمبود ذخایر و پیش‌بینی‌های انجام شده برای توسعه صنعت تولید برق قزاقستان تا سال ۲۰۳۵ به رئیس جمهور ارائه کرد.

پیش‌بینی می‌شود تا مصرف برق در قزاقستان به طور سالانه افزایش یابد و برای پاسخ‌گویی به افزایش تقاضا، مقامات سعی دارند تا از منابع تجدیدپذیر، گاز طبیعی و نیروی برق آبی استفاده کنند.

با محدود شدن فعالیت‌های استخراج بیت کوین در چین، اکنون قزاقستان به مرکز فعالیت استخراج‌کنندگان رمزارز تبدیل شده است. تنها در نه ماه اول سال ۲۰۲۱، میزان مصرف برق در این کشور، هفت درصد افزایش پیدا کرد و مقامات ادعا می‌کنند که میزان برق موردنیاز برای یک مزرعه استخراج رمزارز برابر با برق موردنیاز بیست و چهار هزار خانوار است. وزیر نیرو هم‌چنین گزارشی از اقدامات انجام شده برای شناسایی استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز ارائه داد. طبق برآورد‌های رسمی، این استخراج‌کنندگان تا ۱۲۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

رئیس جمهور به دولت دستور داد تا با همکاری مقامات ذی‌صلاح، برنامه‌های لازم را به مرحله اجرا برساند. توکایف هم‌چنین به مجریان قانون، وظیفه سازماندهی و کنترل فوری وضعیت استخراج رمزارز را داد. او در عین حال تأکید کرد که استخراج‌کنندگانی که برق اندکی مصرف می‌کنند، اجازه فعالیت بدون محدودیت اضافی را خواهند داشت.

قبلا در ماه اکتبر ۲۰۲۱، گروهی از قانون‌گذاران پیشنهاد دادند تا مزارع استخراج رمزارز در قزاقستان به ثبت دولتی برسند. اعضای مجلس هم‌چنین پیشنهاد کردند تا استخراج‌کنندگان رمزارز، بهای بیش‌تری برای برق مصرفی خود بپردازند.

مقامات روسی معتقدند که محدودیت تعرفه یکی از مشکلات اصلی قزاقستان است. شرکت بزرگ روسی Inter RAO اخیرا اعلام کرد که در حال بررسی راه‌حل‌هایی برای تأمین برق قزاقستان و کمک به این کشور برای مقابله با کمبود انرژی در زمستان است.

منبع:
Bitcoin.com