Gerdab.IR | گرداب

امیدواری قزاقستان به درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری از استخراج رمزارز

امیدواری قزاقستان به درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری از استخراج رمزارز
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰

قزاقستان در حال حاضر از نظر استخراج بیتکوین در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است.

به گزارش گرداب - در گزارش منتشر شده توسط اتحادیه مراکز داده و بلاکچین قزاقستان (NABDC) برآورد شده است که استخراج رمزارز در این کشور می‌توان در طی پنج سال آینده، درامد ۱.۵ میلیارد دلاری برای این کشور به همراه داشته باشد. در حال حاضر فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال در این کشور حدود ۹۸ میلیارد تنگه (معادل ۲۳۰ میلیون دلار) در سال سوددهی دارند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی این کشور، آلن دورژیف رئیس این اتحادیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که:
«شاخص ۹۸ میلیارد تنگه، صرفا حاصل کار فعالیت شرکت‌هایی است که به‌طور رسمی در حوزه استخراج فعالیت می‌کنند. اگر ما استخراج‌کنندگان «خاکستری» را نیز محاسبه کنیم، این شاخص با اطمینان می‌تواند ۲ برابر شود».

استخراج‌کنندگان خاکستری، اشاره به افرادی دارد که فعالیت‌های استخراج کریپتو خود را به پیش می‌برند که اغلب وضعیتشان از نظر حقوقی و قانونی پیچیده و گاهی غیرقانونی تلقی می‌شود. این اتحادیه همچنین درخواست کرده است که اقدامات قانونی برای مبارزه با استخراج غیرقانونی بیشتر شود تا از کمبود احتمالی برق در این کشور کاسته می‌شود.

براساس برآورد این اتحادیه، استخراج‌کنندگان خاکستری حدود ۵۰۰ میلیون وات برق در این کشور محاسبه می‌کنند. در آغاز این ماه وزارت انرژی قزاقستان پیش‌نویس طرحی برای اعمال محدودیت‌ها بر حجم برق مصرف‌شده توسط صنایع استخراج کریپتو را عرضه کرده بود.

امیدواری قزاقستان به درآمد 1.5 میلیارد دلاری از استخراج رمزارز

بنا بر داده‌های دانشگاه کمبریج، قزاقستان در هش ریت جهانی بیتکوین، ۱۸.۱۰ درصد را به خود اختصاص داده است. با اعمال محدودیت‌ها در چین و خروج این کشور از حوزه استخراج رمزارز، اکنون قزاقستان در جایگاه دوم قرار گرفته است و جایگاه نخست با هشت ریت ۳۵.۴۰ درصدی به ایالات متحده تعلق دارد. روسیه نیز ۱۱.۲۳ درصد هش ریت جهان را به خود اختصاص داده است.


به گزارش گلوبال پترول پرایسز، نرخ متوسط برق با مصرف تجاری در قزاقستان ۰.۰۵۴ در هر کیلو وات است که از میانگین جهانی (۰.۱۲۴ در هر کیلووات) بسیار کمتر است. قزاقستان دارای ذخایر عظیمی از سوخت‌های فسیلی است.

_________________________________

منابع:


https://kapital.kz/tehnology/۹۹۷۹۷/kriptomayning-prinosit-ekonomike-kazakhstana-۹۸-mlrd-tenge-yezhegodno.html
https://cbeci.org/mining_map
https://www.globalpetrolprices.com/Kazakhstan/electricity_prices/#:~:text=Kazakhstan%۲C%۲۰March%۲۰۲۰۲۱%۳A%۲۰The%۲۰price,of%۲۰power%۲C%۲۰distribution%۲۰and%۲۰taxes.