Gerdab.IR | گرداب

کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰

یکی دیگر از کاربرد‌های اصلی هوش مصنوعی در نفت و گاز کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری است.

به گزارش گرداب - هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در حال افزایش پذیرش در بخش نفت و گاز، در طیف گسترده‌ای می‌باشد. تخمین زده می‌شود بازار هوش مصنوعی در نفت و گاز تا ۲۰۲۲ به ۲.۸۵ میلیارد دلار برسد که رشد سالانه‌ای معادل ۱۲.۶۶ درصد خواهد داشت. جای تعجب نیست که تکنولوژی چقدر سریع رشد می‌کند و چه دستاورد‌هایی در نفت و گاز خواهد داشت.

هوش مصنوعی؛ کلید کاهش اثرات زیست محیطی در نفت و گاز

بخش نفت و گاز با فشار فزاینده‌ای برای سبز شدن بیشتر مواجه است. در حالی که کاهش اثرات زیست محیطی برای مدت طولانی در دستور کار بخش انرژی بوده است، سال‌های اخیر شاهد افزایش درخواست‌ها از داخل و خارج صنعت برای بهبود پایداری و به حداقل رساندن ردپای این بخش، به ویژه در مواجهه با تقاضا برای انرژی‌های جایگزین و پاسخگویی بیشتر بوده است..

برای تعداد فزاینده‌ای از شرکت ها، هوش مصنوعی (AI) کلید کاهش اثرات زیست محیطی و دستیابی به اهداف پایداری است. شرکت‌ها از هوش مصنوعی در حوزه‌های متنوعی مانند نظارت بر عملیات بهره‌وری کارخانه و بهبود زمان کار برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و روند تولید و مدیریت فرمول‌بندی و خروجی محصول استفاده می‌کنند.

توسعه میدان‌های نفتی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری در مورد منابع و دارایی‌ها اتخاذ کنند و در عین حال منابع جدیدی از داده‌ها را از حسگر‌های متصل امکان‌پذیر می‌سازد. امروزه هوش مصنوعی توسعه میدان نفتی را به سطح بالاتری می‌برد. راه حل‌های هوش مصنوعی از برنامه ریزی میدان نفتی با بهبود و تکمیل مدل‌های شبیه سازی سنتی مبتنی بر فیزیک پشتیبانی می‌کنند.

کاربرد‌های هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز
نقش آفرینی هوش مصنوعی در تحول صنایع بزرگ

اکنون نرم‌افزار هوش مصنوعی شناختی، که داده‌های تاریخی و بلادرنگ را با دانش انسانی جاسازی شده و استدلال انسان‌ماند ترکیب می‌کند، روش‌های پیش‌بینی موجود را تقویت می‌کند و به برنامه‌ریزان میدانی کمک می‌کند تا فرصت‌های حفاری را مشخص کنند و زمان پردازش داده‌های مخزن را از ماه‌ها به روز‌ها کاهش می‌دهد.

راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طول عمر چاه‌ها پشتیبانی می‌کنند تا شرکت‌های اکتشاف بتوانند بهترین نرخ ممکن استخراج را داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که از منابع تا حد ممکن استفاده می‌شود. با ترکیب داده‌های تاریخی با داده‌های حسگر زمان واقعی و تخصص انسانی که توسط فناوری استدلال شناختی به دست آمده است، هوش مصنوعی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا عمر بهره‌وری چاه‌های خود را افزایش دهندو منابع قابل استخراج را به حداکثر برسانند و نیاز به حفاری جدید را کاهش دهند. حتی پس از اتمام مخازن، می‌توان از راه‌حل‌های هوش مصنوعی شناختی برای کمک به تلاش‌های پایداری استفاده کرد.

این پیشرفت‌ها می‌تواند به سودآوری بیشتر اپراتور‌های پالایشگاه کمک کند. برخی از راه‌حل‌های هوش مصنوعی شناختی، پالایشگاه‌ها را در مدت زمان کوتاهی بهینه‌سازی کرده‌اند و تا ۱۷ درصد در برنامه‌ریزی عملیاتی بهبود یافته‌اند. مدیریت و نگهداری بهتر کارخانه باعث افزایش زمان کارکرد و افزایش عمر دارایی و همچنین کاهش خطر برای دارایی ها، پرسنل و آلودگی محیطی احتمالی می‌شود.

کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری صنعت نفت و گاز با هوش مصنوعی

یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی در نفت و گاز کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری است؛ به گزارش مجله‌ی بین‌المللی شیمی صنعتی از گروه مجلات اشپرینگر، هزینه‌ی سالانه‌ای که براثر خوردگی و پوسیدگی تجهیزات به صنعت نفت و گاز تحمیل می‌شود، چیزی در حدود ۱ ٫ ۳۷۲ میلیارد دلار است.

هوش مصنوعی می‌تواند از چنین حوادثی پیشگیری کند. هوش مصنوعی با بهره‌گیری از اینترنت اشیا می‌تواند پارامتر‌های مختلف را تجزیه و تحلیل کند و علائم خوردگی را تشخیص دهد و همچنین وقوع چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کند. به کمک این سیستم‌ها هشدار‌های لازم برای اپراتور‌های خطوط لوله فرستاده می‌شود و درنتیجه شرکت‌ها می‌توانند خسارات ناشی از چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی و کنترل کنند. همچنین بررسی اطلاعات موجود می‌تواند برنامه‌ی زمانی مشخصی را برای سرویس و تعمیر ماشین‌آلات به دست دهد و هزینه‌های احتمالی کاهش خواهد یافت.