Gerdab.IR | گرداب

ربات‌هایی برای کمک به افراد

ربات‌هایی برای کمک به افراد
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰

هر روزه ربات‌های جدیدی طراحی و معرفی می‌شوند. این ربات‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شوند تا علاوه بر ارتباط با انسان‌ها و کمک به آن‌ها در کار‌های روزمره، تشخیص دهند که چه زمانی به کمک آن‌ها نیاز است.

به گزارش گرداب - محققان دانشگاه فرانکلین و مارشال در تلاش هستند تا ابزاری بسازند که به بهبود عملکرد ربات‌ها کمک کند و بتوانند فرمان‌ها و دستوراتی را که انسان می‌دهد پردازش کرده و بر اساس آن پاسخ مناسب دهند.

جیسون آر. ویلسون، یکی از محققان در این مطالعه است که می‌گوید علاقه‌مند به طراحی ربات‌هایی است که در کار‌های روزمره مانند پختن غذا و یادگیری ریاضی کمک می‌کنند. او معتقد است که ربات‌ها نباید جایگزین افراد شوند، بلکه باید کمک حالشان باشند تا استقلال افراد حفظ شود. بنابراین، ربات باید طوری تنظیم شود تا بین کمک کردن زیاد و کم، تعادل ایجاد کرده و بتواند تشخیص دهد که باید چه اندازه به فرد در انجام کاری کمک کند.

اگر افراد در انجام کاری به کمک نیاز دارند، می‌توانند مستقیما درخواست کنند یا به طور غیرمستقیم نشان دهند که در انجام کاری به مشکل برخورده‌اند. برای مثال، آن‌ها ممکن است بگویند همم... نمی‌دانم یا ناراحتی خود را با تغییر حالات صورت یا بدن خود نشان دهند.

یک روش غیرمستقیم دیگر برای درخواست کمک این است که فرد می‌تواند با نگاه چشمی این مفهوم را برساند که در انجام کاری نیاز به کمک دارد. برای مثال، ویلسون می‌گوید که فرد ممکن است اول نگاهی به کاری که در حال انجام است بیندازد و بعد به شخصی که توان کمک کردن به او را دارد و دوباره به کار موردنظر نگاهی بیندازد. این نوع نگاه، نگاه تأییدی نامیده می‌شود، زیرا فرد مطمئن نیست کاری که انجام می‌دهد درست است یا خیر.

ربات‌هایی برای کمک به افراد

هدف اصلی مطالعه انجام شده توسط ویلسون و شاگردانش آنگ و بوچر این بود که بتوانند ابزاری برای ربات بسازند تا نگاه‌های چشمی فرد را پردازش کنند. تکنیکی که آن‌ها موفق به اجرای آن شدند این بود که ربات می‌توانست انواع مختلف نشانه‌ها از جمله حالات گفتاری فرد و الگو‌های نگاه چشمی را تجزیه و تحلیل کند.

با این که در مدل طراحی شده توسط این گروه از محققان، روابط بین انسان و ربات بدون نیاز به ارائه جزئیات کاری که فرد در حال انجام است، بهبود پیدا کرده است، اما توسعه‌دهندگان هم‌چنان می‌توانند جزئیات کار را هم به این مدل ارائه دهند تا دقت و عملکرد ربات افزایش پیدا کند. نتایج آزمایش‌های اولیه، امیدوارکننده بود و به زودی می‌توان عملکرد ربات‌ها را بهبود بخشید.

ویلسون افزود که هم‌چنان به بررسی موارد بیش‌تری خواهند پرداخت تا ببینند افراد از چه راه‌های دیگری ممکن است نیاز خود به کمک را نشان دهند. این تیم در حال حاضر، در حال آنالیز حالات چهره در شرایط مختلف است، مانند زمانی که افراد احساس ناامیدی، خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند یا با چالش جدیدی روبرو هستند.
منبع:
TechXplore