Gerdab.IR | گرداب

آی بی ام به دنبال چیپ‌های کوانتومی

آی بی ام به دنبال چیپ‌های کوانتومی
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰

آی بی ام اعلام کرده است که چیپ‌های کوانتومی می‌تواند در طی دو سال از سطح چیپ‌های معمول کنونی فراتر رود.

به گزارش گرداب - آی بی ام (International Business Machines) در روز دوشنبه اعلام کرده است که یک چیپ پردازشگری کوانتومی جدید طراحی کرده است و مسئولان این شرکت معتقد هستند این پردازشگر به سامانه‌های کوانتومی اجازه می‌دهد که در طی دو سال از سطح رایانه‌های کنونی فراتر روند.

آی بی ام گفته است که این چیپ که «ایگل» [به معنی عقاب]نام دارد، دارای بیش از ۱۲۷ «کیوبیت» است. کیوبیت نشان اطلاعات به شکل کوانتومی و جایگزین «بیت» است. رایانه‌های کلاسیک که از بیت‌ها استفاده می‌کنند باید یا صفر و یا یک باشند، اما کیوبیت می‌تواند در آن واحد هم صفر و هم یک باشد.

این مسئله می‌تواند سبب‌ساز این شود که روزی رایانه‌های کوانتومی از رقبای کلاسیک خود بسیار سریع‌تر باشند؛ اما ساختن کیوبیت‌ها بسیار سخت است و نیاز به یخچال‌های برودتی عظیمی برای اجرای صحیح می‌باشند. در حالی که که چیپ جدید شرکت اپل با نام M۱ Max دارای ۵۷ میلیارد ترانزیستور است، آی بی ام اعلام کرده که چیپ کوانتومی آن‌ها نخستین چیپی است که بیشتر از ۱۰۰ کیوبیت دارد.

اما به گفته این شرکت، تکنیک جدیدی که در ساختن چیپ فراگرفته است، و آن اشاره به ساخت در تاسیساتشان در ایالت نیویورک آمریکا دارد، در نهایت باعث ساخت کیوبیت‌های بیشتری خواهد شد وقتی که این فناوری با سایر پیشرفت‌ها در حوزه خنک‌سازی و سامانه‌های کنترلی رایانه کوانتومی همراه شود. این شرکت در روز دوشنبه اعلام کرد که به دنبال ساخت چیپ «آزپری» (Osprey) در سال ۲۰۲۲ است که بیش از ۴۳۳ کیوبیت دارد و همچنین برنامه‌هایی برای ساخت چیپی با عنوان «کاندور» (Condor) با بیش از ۱۰۰۰ کیوبیت دارد.

رسیدن به چنین چیپ‌های کوانتومی را این شرکت نقطه مزیت کوانتومی می‌خواند و معتقد است در آن صورت رایانه‌های کوانتومی می‌توانند رقبای کلاسیک خود را شکست دهند.

قائم مقام ارشد این شرکت، داریو گیل که مدیر بخش پژوهش نیز هست اعلام کرده است که این مسئله به معنای این نیست که به یکباره رایانه‌های کوانتومی جایگزین رایانه‌های قدیمی می‌شود. بلکه آی بی ام جهان فناوری را اینطور تصور می‌کند که در آینده بستگی به این که کدام مورد برای فعالیت‌های مناسب است، بعضی

از رایانه‌ها بر چیپ‌های قدیمی اجرا خواهد شد و بعضی از رایانه‌ها بر چیپ‌های کوانتومی. گیل می‌گوید:
«ما معتقدیم ما می‌توانیم مزیت‌های کوانتوم را به نمایش بگذاریم، مسئله‌ای که در طی سال‌های آینده دارای ارزش عملی خواهد بود. این ماموریت ما خواهد بود».