Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا به دنبال چارچوب قانونی جدید برای خدمات کریپتو

اتحادیه اروپا به دنبال چارچوب قانونی جدید برای خدمات کریپتو
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰

بانک مرکزی اروپا چارچوب جدیدی برای نظارت بر پرداخت‌های الکترونیکی معرفی کرده است که سرمایه‌های کریپتو را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش گرداب - نهاد مالی اتحادیه اروپا، یوروسیستم (Eurosystem) چارچوب جدیدی برای نظارت بر پرداخت‌های الکترونیکی معرفی کرده است که سرمایه‌های کریپتو را نیز در بر می‌گیرد. مجموعه مقررات جدید تکمیل‌کننده مقررات اتحادیه اروپا برای رمزارز‌ها و استیبل‌کوین‌ها خواهد بود.

به دنبال مشاوره‌های متعدد در این مسئله، شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا (ECB) چارچوب نظارتی جدیدی را برای پرداخت‌های الکترونیکی تایید کرده است. این سند توسط یوروسیستم منتشر شده است که از بانک مرکزی اروپا و بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه اروپا تشکیل شده است.

بنا بر بیانیه بانک مرکزی اروپا این چارچوب جدید جایگزین مقررات موجود نظارتی یوروسیستم برای نهاد‌های مالی می‌شود و مکانیسم سامانه پرداخت‌ها را بهبود می‌بخشد. این بانک همچنین به این اشاره کرده است که این ساختار به گونه‌ای طراحی شده است تا «پرداخت‌های کنونی و آینده را کارامدتر و ایمن‌تر کند» تا بتوان پرداخت‌های الکترونیکی مطمئن را جایگزین روش‌های سنتی کرد.

اتحادیه اروپا به دنبال چارچوب قانونی جدید برای خدمات کریپتو

«چارچوب نظارتی برای نهاد‌ها طرح‌ها و توافق‌های پرداخت الکترونیکی» یوروسیستم که با نام «پیزا» شناخته می‌شود برای نظارت بر نهاد‌هایی که از کارت‌های اعتباری، انتقال اعتبار، پرداخت بدهی، انتقال پول الکترونیکی و کیف پول‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. این چارچوب بر سرویس‌های مرتبط با کریپتو نیز اعمال می‌شود.

در حوزه کریپتو این چارچوب قانونی تسهیلگر پذیرش رمزارز‌ها توسط تاجران از طریق پرداخت‌های بانکی است و همینطور به کیف پول‌های الکترونیکی نیز اجازه می‌دهد که ارسال، دریافت و یا پرداخت سرمایه‌های کریپتو از طریق محصولاتشان را فراهم کنند. فابیو پانتاف عضور هیئت اجرایی بانک اروپا از این مسئله پرده برداشت که چارچوب پیزا همچنین توکن‌های پرداخت دیجیتال مانند استیبل‌کوین‌ها را نیز پوشش می‌دهد.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا به دنبال رشد سریع در حوزه نظارت جهانی در حوزه پرداخت‌های دیجیتال است. یکی از مقامات بلندپایه آن می‌گوید: «اقدامات هماهنگ بین‌المللی لازم است تا با چالش‌هایی که توسط راهکار‌های پرداخت دیجیتالی و استیبل‌کوین‌ها در جهان مطرح شده است، مقابله کنیم».