Gerdab.IR | گرداب

زیرساخت فنی و مقررات رمزارز ملی نهایی شده است

زیرساخت فنی و مقررات رمزارز ملی نهایی شده است
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: ایجاد بستر‌های مقرراتی و فنی لازم برای کیف الکترونیکی پول، پیاده‌سازی زیرساخت فنی رمزپول ملی و تدوین مقررات آن از جمله اقدامات انجام شده است.

به گزارش گرداب، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی صبح امروز در کنفرانس بین‌المللی مدیریت که از سوی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: ایجاد تعادل میان کارایی و رقابت از یک سو و حفظ ثبات مالی و نظارت از سوی دیگر، چالشی است که همواره در فضای نوآوری با آن روبرو هستیم.

مهران محرمیان با اشاره به تجربه زیسته دنیا در مورد این چالش افزود: طی سال‌های منتهی به سال ۲۰۰۸ رویکرد کلی این بود که بانک‌های مرکزی تا جایی که ممکن است از نظارت و مقررات گذاری دور شوند تا فضا برای نوآوری باز باشد و تنظیم روابط به بازیگران سپرده شود،

اما نتیجه آن رویکرد، بروز بحرانی به بزرگی بحران سال ۲۰۰۸ بود و منجر به طراحی و تدوین «استاندارد بازل ۳» شد که روح حاکم بر آن بازگرداندن نظارت با رویکرد‌های جدید بود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: ما هم در ایران از این قاعده مستثنی نیستیم و برقراری تعادل و تناسب میان نظارت و فضای لازم برای نوآوری از جمله چالش‌های مهمی است که با آن روبرو هستیم؛

در واقع اگرچه به طور مستمر در معرض انتقاد از سوی طرفداران نوآوری از یکسو و نهاد‌های نظارتی از سوی دیگر هستیم، اما واقعیت این است که ما در بانک مرکزی دغدغه هر دو حوزه را داریم؛

زیرساخت فنی و مقررات رمزارز ملی نهایی شده است

هم به دنبال ایجاد فضا‌های مناسب و لازم برای نوآوری در خدمات هستیم و هم حفظ جایگاه نظارتی بانک مرکزی برای جلوگیری از لطمه خوردن به ثبات مالی برایمان مهم است.

وی با اشاره به اقدامات متعددی که بانک مرکزی در حوزه نوآوری و ایجاد فضای لازم برای آن انجام داده است، گفت: ایجاد بستر‌های مقرراتی و فنی لازم برای کیف الکترونیکی پول، پیاده‌سازی زیرساخت فنی رمزپول ملی و تدوین مقررات آن، راه‌اندازی سامانه‌های جدید مانند پل، تدوین مقررات بانکداری باز و کمک به راه‌اندازی نئوبانک‌ها از جمله اقداماتی است که انجام شده و در حال پیگیری در بانک مرکزی است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: یکی از اقداماتی که با جدیت به دنبال آن هستیم و اثر بسیار خوبی در تسهیل و تسریع ایفای نقش رگولاتوری برای فعالیت‌های نوآورانه دارد، راه‌اندازی سندباکس رگولاتوری است.

به دنبال این هستیم که با راه‌اندازی این سندباکس امکان فعالیت محدود را برای طرح‌های نوآورانه در یک محیط خاص فراهم آوریم تا هم صاحبان طرح در یک محیط عملیاتی واقعی به نقاط ضعف و قوت کار خودشان پی ببرند و هم رگولاتور امکان و فرصت بررسی مخاطرات مختلف طرح را داشته باشد.