Gerdab.IR | گرداب

ماجرای جنجالی تحریم‌ کیف‌ پول رمزارزی ایرانی‌ها

ماجرای جنجالی تحریم‌ کیف‌ پول رمزارزی ایرانی‌ها
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۰

اخیرا به دنبال بیانیه جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص افزایش تحریم‌ و نظارت‌ها روی بازار رمزارزها، نگرانی ایرانی‌ها از وضعیت کیف پول خود افزایش یافته است. در این میان، برخی کارشناسان بر این باورند که معامله‌گران با رعایت برخی موارد، می‌توانند ریسک‌ها را تا حدودی کاهش دهند.

به گزارش گرداب - ایران مدت‌هاست که در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و این روز‌ها نیز خبر وضع تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمینه صنعت رمزارزها، به منظور مقابله با هکر‌ها و باج‌افزار‌ها افزایش یافته است. این سختگیری‌های جدید، تا حدودی باعث هراس در میان معامله‌گران ایرانی در حوزه رمزارز شده و در این بین، اظهارات و راهکار‌های متفاوتی از سوی کارشناسان به گوش می‌رسد.

به منظور بررسی اثرات سختگیری‌های آمریکا در زمینه رمزارز‌ها و همچنین یافتن راه‌حلی برای پیشگیری از فریز شدن دارایی معامله‌گران ایرانی، مصاحبه‌ای با رضا بهرامی، کارشناس حوزه رمزارز انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بهرامی در خصوص اقدامات اخیر آمریکا برای افزایش نظارت در حوزه رمزارز‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه نهاد‌های قانون‌گذاری مالی آمریکا اخیرا روی ETF‌ها کار می‌کنند، به احتمال زیاد باید استاندارد‌هایی را در این زمینه و همچنین پولشویی رعایت کنند و به فکر ارائه محصولی هستند که نظارت‌های مالی و استاندارد‌های حداقلی روی آن‌ها لحاظ شده باشد.
وی در ادامه گفت: پس طبیعتا این اتفاق خواهد افتاد و به نظر می‌رسد آمریکا تا جایی که بتواند، سختگیری در زمینه رمزارز‌ها را به صورت جدی دنبال خواهد کرد. حال اینکه چه مرحله‌ای از تصویب این قوانین دامن‌گیر ایرانیان نیز شود، سوال‌هایی را ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد که این اتفاقات دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست. از این رو، همه ما باید در این خصوص آگاه باشیم و به امید اینکه این سختگیری‌ها متوجه کاربران ایرانی نخواهد بود، نباید آن را رها کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن بسیاری از رمزارزها، استفاده از صرافی‌های داخلی کیف پول معامله‌گران را غیرقابل شناسایی حفظ می‌کند، توضیح داد: این موضوع صحت ندارد. اتفاقا بر خلاف باور عموم، منشا بسیاری از رمزارز‌ها مانند بیت‌کوین و اتریوم قابل پیگیری است.

تنها تعداد کمی از رمزارز‌ها در برخی بلاکچین‌ها وجود دارد که به عنوان پرایوسی‌کوین‌ها یا ارز دیجیتال حریم خصوصی‌محور شناخته می‌شوند. مانند زی‌کش، مونرو و دش که سکه‌های پرمعامله‌ای هستند. رهگیری این رمزارز‌ها معمولا دشوار است.

بهرامی در خصوص سایر رمزارز‌های غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین تاکید کرد: می‌توان حتی هش (ماهیت) این رمزارز را رصد کرد و متوجه شد که در کدام کشور استخراج شده و اولین بار در چه کیف پولی بوده که با فعالیت در آن کیف پول گاهی می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد.

این کارشناس در ادامه اذعان داشت: از طرفی، موارد بسیاری از رهگیری این کیف پول‌ها وجود دارد و اف‌بی‌آی قادر به شناسایی و مصادره آن‌ها بوده است. پس در نتیجه، شناسایی کیف پول‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها، امکان‌پذیر است.
بهرامی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها فراتر از این رود و سختگیری‌ها بیشتر شود، گفت: بیت‌کوین‌هایی که منشا آن‌ها از ایران است، احتمالا قابل شناسایی خواهند بود. از آنجا که به احتمال زیاد قوانین آمریکا رو به سختگیرانه‌تر شدن خواهد رفت، باید نگران این نظارت‌ها و احتمال فریز شدن کیف پول ایرانی‌ها باشیم.

وی اظهار کرد: با این حال، هنوز راهکار‌هایی برای رفع در معرض خطر قرار گرفتن کیف پول ایرانی‌ها وجود دارد که افراد بتوانند تا حدودی رهگیری معاملات خود را سخت کنند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از این راه‌ها، استفاده از پرایوسی‌کوین‌ها است.

ماجرای جنجالی تحریم‌ کیف‌ پول رمزارزی ایرانی‌ها

بهرامی با بیان اینکه استفاده از استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز، رمزارز‌هایی که ارزش آن‌ها ثابت بوده و در واقع مشابه پول فیات است، می‌تواند به مبادلات کم‌خطرتر کمک کند، تصریح کرد: افراد می‌توانند این رمزارز‌ها را در کیف پول خود ذخیره کنند تا در زمان نیاز برای خرید سایر ارز‌های دیجیتال از آن‌ها استفاده کنند.

در حال حاضر، مشهورترین استیبل‌کوین غیرمتمرکز، دای بوده که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است.
بهرامی در این بین اشاره کرد که شرکت تتر اخیرا اعلام کرده که به تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا پایبند خواهد بود و در شناسایی افرادی که در لیست سیاه هستند، کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر راهکار‌های جلوگیری از فریز شدن کیف پول، می‌توان به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز اشاره کرد. این روز‌ها بازار این صرافی‌ها بسیار داغ بوده و تبادل توکن‌های آن‌ها در بازار هم افزایش یافته و از این رو، برای افرادی که می‌خواهند شناسایی آن‌ها سخت شود، مناسب است.

این کارشناس در ادامه گفت: من صرافی ایرانی را توصیه نمی‌کنم. هر صرافی، کیف پولی را تعریف می‌کند. این کیف پول، از آی‌پی پشتیبانی شده و طراحی می‌شود که به راحتی قابل رهگیری خواهد بود.

بهرامی در توضیح فرار از شناسایی کیف پول گفت: این موضوع حائز اهمیت است که رمزارز‌ها "کیف پول به کیف پول" منتقل شوند؛ بدین معنی که افراد در زمان انجام تبادلات از یک فیلترشکن روی سیستم خود استفاده کنند، سپس از کیف پولی که در ایران آن را نصب و راه‌اندازی کرده‌اند، رمزارز‌ها را از صرافی ایرانی، به کیف پولی که استفاده زیادی از آن نشده منتقل کنند. بعد از آن با یک فیلترشکن دیگر، به یک کیف پول سوم دارایی خود را انتقال دهند که در این حالت آدرس آن غیرقابل شناسایی می‌شود.

به عبارت دیگر، کیف پول اول، آن است که در صرافی ایرانی و با ریال خریداری شده، کیف پول دوم نیز آن است که با یک فیلترشکن، آی‌پی آن محافظت می‌شود، آدرس کیف پول سوم هم با یک فیلترشکن تغییر می‌کند. در این حالت، تبادل مستقیم با ایران شناسایی نمی‌شود. در مجموع، هر اندازه بستر داد و ستد غیرمتمرکزتر باشد، طبیعتا رهگیری آن سخت‌تر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک نکته مهم اقتصادی که در این بین لازم است به آن اشاره شود این است که آمریکایی‌ها باید تورم و نقدینگی شدید را کنترل کنند و از این رو، بازار رمزارز‌ها را به عنوان یک ابزار جانبی در نظر می‌گیرند. تنها در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰ درصد از کل دلار‌هایی که در دنیا وجود دارد چاپ شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به دو برابر شود. تنها بخشی از این نقدینگی می‌تواند توسط بازار سهام، کالا‌های مصرفی و ... جذب شود.

اما ممکن است برای جذب باقی نقدینگی، به یک جایگزین نیز نیاز باشد که رمزارز یا صندوق‌های قابل معامله یکی دیگر از گزینه‌های مورد نظر آمریکا خواهد بود تا از شدت نقدینگی بکاهد. در نتیجه، احتمالا سختگیری و نظارت آمریکا روی بازار رمزارز‌ها ادامه خواهد داشت.

با این اوصاف، این روز‌ها معامله‌گران ایرانی بهتر است که در خرید و جابجایی رمزارز‌ها دقت بیشتری داشته باشند و از طرفی توصیه می‌شود که در این بازار پرریسک، مبلغی سرمایه‌گذاری شود که به آن نیازی نیست. با اخباری که به گوش می‌رسد، سرنوشت این بازار برای ایرانی‌ها هنوز به طور کامل واضح و شفاف نیست.