Gerdab.IR | گرداب

شناسایی مبتلایان به کرونا با استفاده از فناوری تشخیص چهره در کره جنوبی

شناسایی مبتلایان به کرونا با استفاده از فناوری تشخیص چهره در کره جنوبی
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰

کره جنوبی به زودی طرحی آزمایشی را کلید خواهد زد تا با استفاده از هوش مصنوعی، تشخیص چهره و هزاران دوربین افراد مبتلا به ویروس کرونا را ردیابی کند.

به گزارش گرداب، مقامات کره جنوبی اعلام کرده‌اند که این پروژه ملی از ماه ژانویه (دی‌ماه) در شهر بوچئون یکی از متراکم‌ترین شهر‌های اطراف سئول انجام می‌گردد.

بنا بر طرح ۱۱۰ صفحه‌ای که مسئولان این شهر به وزارت علوم و ارتباطات این کشور ارائه کرده‌اند، در این سامانه از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره برای تحلیل تصاویر جمع‌آوری‌شده از بیش از ۱۰۸۲۰ دوربین شهری استفاده می‌شود تا از این طریق حرکات فرد مبتلا به کرونا ردیابی شود و کسانی که با این افراد در ارتباط بوده‌اند و این که آیا ماسک زده‌اند یا نه مشخص شود.

دولت‌ها در سراسر جهان کنون به سراغ فناوری‌های جدید و قدرت‌های حقوقی جدید می‌روند تا با موج جدید مبتلایان ویروس کرونا مقابله کنند. چین، روسیه، لهستان و ژاپن و همینطور ایالات متحده در میان دولت‌هایی هستند که طرحی برای استفاده از فناوری‌های تشخیص چهره برای شناسایی و ردیابی مبتلایان کووید-۱۹ استفاده کرده‌اند.

کره جنوبی از پیش سامانه ردیابی پیشرفته و هجومی در اختیار دارد که می‌تواند سوابق بانکی، داده‌های مکانی تلفن همراه و دوربین‌های شهری را بررسی کند.

با این حال این طرح همچنان به بازجویان همه‌گیری در کرونا نیاز دارد؛ کسانی که اغلب در این کشور ۲۴ ساعته کار می‌کنند تا موارد احتمالی مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی و ردیابی کنند.

برای دریافت هزینه‌ها از بودجه کشور، شهردار شهر بوچئون، جانگ دئوگ-چئون چنین استدلال کرده است که این سامانه باعث می‌شود ردیابی مبتلایان بسیار سریع‌تر انجام پذیرد. او در توییتر خود نیز نوشت:
«بعضی اوقات تجزیه و تحلیل تصاویر یک دوربین شهری ساعت‌ها زمان می‌برد. استفاده از فناوری تشخیص بصری باعث می‌شود که این تجزیه و تحلیل در ثانیه انجام گیرد».

شناسایی مبتلایان به کرونا با استفاده از فناوری تشخیص چهره در کره جنوبی

وزارت علوم و ارتباطات کره‌جنوبی اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای گسترش این پروژه در سطح ملی ندارد. مقامات این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که هدف این سامانه دیجیتالی کردن تعدادی از کار‌های معمولی است که اکنون ردیابان مبتلایان کرونا اکنون انجام می‌دهند.

سامانه شهر بوچئون می‌تواند به‌طور همزمان در طی پنج تا ده دقیقه تا ده نفر را ردیابی کند. اگر بدون سامانه‌های هوشمند مسئولان این بخش بخواهند این کار را انجام دهند، این کار از نیم ساعت تا یک ساعت زمان می‌برد.

این طرح آزمایشی یک گروه با ده کارمند در یک مرکز بهداشت را به کار می‌گیرد تا با سامانه تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت کنند.

وزارت علوم و ارتباطات کره جنوبی مبلغ ۱.۶ میلیارد وون (معادل ۱.۳۶ میلیون دلار) به شهر بوچئون کمک کرده است و ۵۰۰ میلیون وون به بودجه این شهر اضافه کرده است تا این سامانه را بسازند.