Gerdab.IR | گرداب

تصویب قانون مجازات کلاهبرداران کریپتو در امارات

تصویب قانون مجازات کلاهبرداران کریپتو در امارات
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰

طبق قانون جدید وضع شده، هدف از مجازات کلاهبرداران سایبری، تقویت امنیت مردم است. به گفته رئیس جمهور امارات یک سری اصلاحات قانونی انجام خواهد گرفت که این قانون معرفی شده بخشی از این اصلاحات است.

به گزارش گرداب ، طبق قوانین جدیدی که امارات متحده عربی برای حفاظت از مردم در برابر کلاهبرداری‌های مالی وضع کرده است مجرمان سایبری که به صورت آنلاین، ارز‌های دیجیتال را تبلیغ و از این طریق کلاهبرداری می‌کنند با پنج سال زندان و جریمه تا یک میلیون درهم مواجه خواهند شد.

رئیس جمهور شیخ خلیفه در ماه نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که یک سری اصلاحات قانونی انجام خواهد گرفت که این قانون معرفی شده بخشی از این اصلاحات است. این قانون جدید، قوانین فعلی موجود درباره جرایم سایبری کشور را پوشش می‌دهد و تبلیغات غیرقانونی و کلاهبردارانه رمزارز که از نظر مقامات امارات متحده عربی به رسمیت شناخته نشده‌اند را شامل می‌شود.

دکتر حسن الهیس از شرکت حقوقی Al Rowaad Advocates گفت: «طبق ماده ۴۸، ارائه تبلیغات گمراه‌کننده یا اطلاعات نادرست به صورت آنلاین درباره یک محصول خاص، مجازات زندان و یا جریمه بین بیست هزار تا پانصد هزار درهم دارد. این مجازات برای افرادی که رمزارز‌های به رسمیت شناخته نشده را تبلیغ می‌کنند نیز قابل اجرا خواهد بود».

دکتر الهیس توضیح داد که قوانین قبلی، تبلیغ ارز‌های دیجیتال را ممنوع می‌کرد، اما جریمه‌ای در پی نداشت. او در ادامه گفت که ماده ۴۱ مکمل قانون فعلی ارائه شده است که از مردم در برابر کلاهبرداری‌های مالی محافظت می‌کند.

مجرمان سایبری از محبوبیت روزافزون رمزارز در سراسر جهان به خاطر منافع شخصی خود سوءاستفاده می‌کنند. ارز دیجیتال شکلی از پول دیجیتال است که ظاهر فیزیکی مانند سکه یا اسکناس را ندارد بلکه مجازی است. ارز دیجیتال را می‌توان در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کرد. هرچند آن را نمی‌توان در دست گرفت، اما ارزش کافی برای خرید کالا را دارد. در اوایل سال ۲۰۲۱، پلیس ابوظبی به مردم درباره طرح‌های جعلی ارز دیجیتال هشدار داد. پلیس از مردم خواست تا فریب تبلیغاتی را که به آن‌ها وعده دریافت سود مالی سریع و آسان را می‌دهد نخورند.

دبی در ماه مه ۲۰۲۱ نیز بعد از منتشر شدن اظهارات نادرست درباره دبی‌کوین (Dubai Coin)، به مردم درمورد کلاهبرداری‌های رمزارز هشدار داد. در سال ۲۰۱۸، دادگاه دبی دو کلاهبردار هندی به نام‌های سیدنی لموس و رایان فرناندز را به دلیل نقش داشتن در ارائه ارز‌های جعلی به بیش از ۵۰۰ سال زندان محکوم کرد. محققان بر این باورند که بیش از هفت هزار سرمایه‌گذار از سراسر جهان قربانی کلاهبرداری شرکت Exential Investments که در Dubai Media City مستقر بود، شده‌اند. طی این کلاهبرداری، سرمایه‌گذاران حدود ۵۰۰ میلیون دلار (۱.۸ میلیارد درهم) از دست داده‌اند.

در کشور‌های دیگر نیز کلاهبرداری‌های مربوط به ارز دیجیتال گزارش شده است. شش نفر به دلیل کلاهبرداری ۳۰ میلیون یورویی در ماه مه ۲۰۲۱ که صد‌ها نفر در سراسر اروپا قربانی حادثه شده بودند، دستگیر شدند. پلیس آلمان بعد از گزارش‌هایی که از سوی شهروندان مبنی بر کلاهبرداری ۷ میلیون یورویی دریافت کرد، تحقیقات خود را درباره یک باند کلاهبرداری آغاز کرد.

قانون اصلاح شده، مجازات زندان یا جریمه نقدی بین پنجاه هزار تا دویست هزار درهم یا هر دو را برای متخلفانی که حساب‌های ایمیل جعلی یا وب‌سایت‌های جعلی با هویت دیگران ایجاد می‌کنند در نظر گرفته است. اگر مجرم از حساب‌های جعلی برای بدنام کردن افرادی که هویت‌شان را دزدیده است استفاده کند، دو سال زندان به مجازاتش اضافه می‌شود.

امارات متحده عربی هم‌چنین اقداماتی را برای مقابله با ربات‌هایی که اطلاعات و اخبار نادرست منتشر می‌کنند، در پیش گرفته است. دکتر الهیس گفت: «طبق ماده ۵۴، استفاده یا تنظیم ربات‌های الکترونیکی برای به اشتراک گذاشتن اخبار جعلی در کشور شامل دو سال حبس یا جریمه نقدی حداقل صد هزار درهم و حداکثر یک میلیون درهم یا هر دو می‌شود».
منبع:
thenationalnews