Gerdab.IR | گرداب

متهم شدن استارتاپ آمریکایی به کلاهبرداری

متهم شدن استارتاپ آمریکایی به کلاهبرداری
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰

بنیان‌گذار پلتفرم Crowd Machine ظاهراً پول جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران را در معادن طلا خرج کرده است.

به گزارش گرداب، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، شخصی که ادعای ساخت جایگزین خدمات وب آمازون به صورت غیرمتمرکز را داشت، به کلاهبرداری از میلیون‌ها سرمایه‌گذار متهم کرد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه کریگ اسپرول، شهروند استرالیایی و مدیرعامل استارتاپ ارز دیجیتال Crowd Machine که وعده ساخت یک شبکه جهانی رایانش ابری را داده بود تنظیم کرد.

در حقیقت با بی‌ارزش شدن توکن‌های ارز دیجیتال، او ظاهرا ۵.۸ میلیون دلار را در معادن طلای آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است.

طبق شکایت کمیسیون، کریگ اسپرول حداقل ۳۳ میلیون دلار در وهله اول بعد از پیشنهاد ساخت یک پلتفرم غیرمتمرکز به نام Crowd Computer که طبق ادعای خود او ۵۰۰ شرکت برتر نیز آن را تست کرده‌اند، جمع‌آوری کرده است.

او این سرویس را با سرویس وب آمازون و Azure مایکروسافت مقایسه کرده و گفته است که توکن‌های Crowd Machine Computer می‌توانند بین ۱۰ تا ۶۰۰ دلار ارزش داشته باشند. اما در شکایت نامه نوشته شده است که اظهارات کریگ اسپرول نادرست و گمراه‌کننده بوده و این پلتفرم هرگز آن طور که تبلیغ شده ساخته نشده است. در عوض، Crowd Machine سیستم خود را روی سرور‌های متمرکز میزبانی کرده است.

متهم شدن استارتاپ آمریکایی به کلاهبرداری

ظاهراً عرضه اولیه سکه مورد تأیید کمیسیون نبوده است و Crowd Machine نیز طبق قانون، سرمایه‌گذاران را تأیید هویت نکرده است. همان‌طور که اسپرول در حال جمع‌آوری سرمایه بوده، حدود ۵.۸ میلیون دلار از وجوه را بدون اطلاع سرمایه‌گذاران در معادن طلای آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری کرده است. او این نقل و انتقالات را به عنوان وام یا خرید سود سهام توجیه کرد، اما طبق گزارشات، عملیات استخراج طلا هیچ درآمد و سودی به همراه نداشته است.

Crowd Machine چندین ماه پس از شروع به جمع‌آوری پول با مشکل مواجه شد. در اواسط سال ۲۰۱۸، گزارش شد که هکر‌ها تعداد زیادی از توکن‌های CMCT را دزدیده‌اند که این باعث ایجاد اختلال در معاملات شد و قیمت سکه‌ها کاهش یافت.

دو فرد بعدا به عنوان عاملان این هک دستگیر شدند. در نهایت، بازار ثانویه برای CMCT‌ها آن طور که موردنظر بود پیش نرفت. این توکن‌ها بین ۰.۰۳ تا ۰.۲۲ دلار به ازای هر توکن فروخته می‌شدند و هرگز با قیمت بالاتر از ۰.۱۸ دلار در بازار ثانویه معامله نشدند.

پس از تنظیم شکایت، اسپرول با شرایطی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار تعیین کرد موافقت کرد. این قرارداد اسپرول را ملزم به اعتراف به اشتباهاتی که انجام داده است نمی‌کند، اما او برای همیشه از ارائه اوراق بهادار از جمله دارایی‌های ارز دیجیتال منع می‌شود. هم‌چنین او باید ۱۹۵ هزار دلار جریمه مدنی بپردازد و تمام CMCT‌هایی که دارد را به طور دائمی غیرفعال کند.

منبع:
The Verge