Gerdab.IR | گرداب

شکایت انگلیس از فیسبوک به دلیل سوءاستفاده این پلتفرم از تسلط و نفوذ خود در بازار

شکایت انگلیس از فیسبوک به دلیل سوءاستفاده این پلتفرم از تسلط و نفوذ خود در بازار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰

فیسبوک با شکایتی ۳.۲ میلیارد دلاری در انگلیس مواجه شده و علت این مساله سوءاستفاده این شبکه اجتماعی از جایگاه برتر خود در بازار برای کنار زدن رقبا بیان شده است. این شرکت در گذشته نیز با شکایت مشابهی در خاک آمریکا مواجه شده بود.

به گزارش گرداب، یک کارشناس حقوق رقابت انگلیسی مدعی است که شبکه اجتماعی فیسبوک از موقعیت بالای خود با ارائه شرایط غیرمنصفانه سوءاستفاده کرده است. لیزا لودال گورمسن قصد دارد تا علیه شرکت متا (Meta) به دلیل سوءاستفاده فیسبوک از داده‌های کاربران انگلیسی شکایتی تنظیم کند تا این شرکت غرامتی حداقل به ارزش ۲.۳ میلیارد پوند (۳.۲ میلیارد دلار) پرداخت کند.

لیزا لودال که مشاور سابق سازمان نظارت بر رفتار مالی انگلیس است، مدعی است که فیسبوک از تسلط خود بر صنعت سوءاستفاده کرده است تا کاربران انگلیسی را مجبور به موافقت با شرایط و ضوابطی کند که داده‌های خود را با فیسبوک به اشتراک بگذارند و این شرکت از این طریق کسب درآمد کند. به نظر او، این شرایط کاملا ناعادلانه بوده، زیرا داده‌های کاربران را بدون این که برای خود کاربران سودی به همراه داشته باشد جمع‌آوری کرده است.

این نوع شکایت اولین موردی است که انگلیس تنظیم کرده است و به دنبال جبران خسارت مالی برای ۴۴ میلیون کاربر انگلیسی فیسبوک بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ است. به گفته گورمسن، فیسبوک داده‌ها را هم از طریق پلتفرم خود و هم از طریق ابزار‌های تبلیغاتی برای نظارت بر نحوه رفتار کاربران در سایت جمع‌آوری کرده است.

لیزا لودال گورمسن در بیانیه‌ای گفت: «در طی ۱۷ سال فعالیت فیسبوک، این شبکه اجتماعی به اصلی‌ترین و مهم‌ترین شبکه در انگلیس تبدیل شد.

با این حال، فیسبوک از تسلط خود در بازار سوءاستفاده کرد تا شرایط و ضوابطی ناعادلانه برای کاربران انگلیسی قرار دهد و از این طریق به داده‌های شخصی آن‌ها دسترسی پیدا کند». او قصد دارد تا این پرونده را به جریان بیندازد تا میلیارد‌ها پوند خسارت وارده به ۴۴ میلیون کاربر انگلیسی که از اطلاعات آن‌ها سوءاستفاده شده است، جبران شود.

در پاسخ به ادعا‌های گورمسن، شرکت متا تأکید کرد که فیسبوک یک سرویس رایگان است و افزود که کاربران کنترل کافی بر روی اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارند دارند.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مردم به صورت رایگان به خدمات و سرویس‌های ما دسترسی دارند. آن‌ها سرویس ما را انتخاب می‌کنند، زیرا می‌دانند که برای آن‌ها ارزش قائل می‌شویم و بر روی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده خود کنترل کافی دارند. ما سرمایه‌گذاری هنگفتی برای ایجاد ابزار‌هایی اختصاص داده‌ایم که به آن‌ها امکان انجام این کار را بدهد».
منبع:
TechXplore