Gerdab.IR | گرداب

دلیل سقوط ۵۰۰ میلیارد دلاری بازار رمزارز‌ها چه بود؟

دلیل سقوط ۵۰۰ میلیارد دلاری بازار رمزارز‌ها چه بود؟
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

طرفداران رمزارز‌ها سه عامل طرح افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، وال استریت و روسیه را علل اصلی سقوط ارزش بازاری رمزارز‌ها می‌دانند.

به گزارش گرداب، بازار رمزارز‌ها در اوایل روز جمعه ۱ بهمن (۲۱ ژانویه ۲۰۲۲) بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازاری خود را از دست داد. قیمت بیت کوین به زیر ۴۰ هزار دلار رسید و اتریوم نیز به محدوده قیمتی ۲۵۰۰ دلار رسید.

در عین حال که طرفداران رمزارز‌ها در حال بحث در این باره که آیا بازار رمزارز وارد فاز نزولی شده است یا خیر هستند، تئوری‌هایی در اینترنت برای توجیه این کاهش قیمت منتشر شده است. در این گزارش به بررسی سه تئوری مطرح شده می‌پردازیم:

۱. اقدامات تورمی فدرال رزرو آمریکا

تورم مصرف کننده در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است و قرار است تا در جلسه کمیته بازار آزاد فدرال که در ۲۵ و ۲۶ ژانویه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، نرخ‌های بهره جدید اعلام شود. گفته می‌شود که فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲، نرخ بهره را سه بار افزایش خواهد داد و از ۰.۲۵ درصد به یک درصد تا پایان سال خواهد رساند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نگرانی‌ها در مورد تورم و از سوی دیگر با افزایش شیوع اومیکرون، میزان فروش در وال استریت بیش‌تر شده و در نهایت بر بازار رمزارز‌ها تأثیر گذاشته است. طبق یکی از تئوری‌های مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی، رمزارز‌ها برای پنهان کردن تورم دارایی ایجاد شده‌اند، زیرا کانالی دیگر برای دلار آمریکا ایجاد می‌کنند تا تورم دارایی دیگری را افزایش دهند. یکی از کاربران نوشته است:

«رمزارز، کانال معاملاتی عالی‌ای را برای مدت زمان کوتاهی ایجاد می‌کند. نوسانات موجود در بازار ارز دیجیتال عامل اصلی سقوط اوراق قرضه و سهام است، زیرا همه روی رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای انجام این کار از دارایی‌های دیگر پول برداشته‌اند».

۲. وابسته بودن رشد بازار بیت کوین با وال استریت

کارشناسان هم‌چنین بر این باورند که همبستگی رو به رشد بیت کوین با بازار سهام می‌توانست زودتر به این سقوط دامن بزند. به دلیل وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران سازمانی، بیت کوین بیش از پیش با بازار‌های سهام در هم تنیده شد. بازار ارز دیجیتال همگام با وال استریت در حال نوسان است.


۳. پیشنهاد ممنوعیت رمزارز‌ها از سوی بانک مرکزی روسیه

اخیرا بانک مرکزی روسیه خواستار ممنوعیت کلی استخراج و تجارت رمزارز شد. این نهاد، بیت کوین را با یک بازار هرمی مقایسه کرد و خواستار ممنوعیت فوری استفاده از آن در داخل کشور شد و هشدار داد که رمزارز ممکن است تهدیدی برای حاکمیت مالی کشور باشد. روسیه به سومین مرکز بزرگ استخراج بیت کوین تبدیل شده بود.

بسیاری بر این باورند که تقاضای بانک مرکزی برای ممنوعیت باعث شد تا شک و شبهه‌ای همانند اتفاقی که در ماه مه ۲۰۲۱ افتاده بود، بین بازاریان ایجاد شود و در نهایت میزان فروش بالا بررود.

اولین سقوط بازاری بزرگ در سال ۲۰۲۲ با فروش بیش از حد در بازار رمزارز ایجاد شد. با این حال، معامله گران با تجربه به فروش دارایی توصیه نمی‌کنند، زیرا معتقدند که سقوط ۳۰ درصدی ارزش بازار نگران‌کننده نیست.
منبع:
کوین تلگراف