طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا، در سال ۲۰۲۱ میلادی کلاهبرداری در شبکههای اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.
به گزارش گرداب، طی سالهای اخیر شبکههای اجتماعی به ابزاری محبوب میان کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده است.
در همین راستا گزارش جدیدی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) که اخیراً منتشر شده، نشان میدهد شبکههای اجتماعی به مثابه معدن طلا برای کلاهبرداران اینترنتی هستند.
طبق این گزارش کلاهبرداریهای شبکه اجتماعی طی ۵ سال اخیر با نرخ فزایندهای افزایش یافته، به طوریکه در ۲۰۲۱ خسارات مربوط به آن بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار میشود. این رقم نسبت به ۴۲ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸ بار افزایش یافته است.
این آژانس فدرال سال گذشته ۹۵ هزار گزارش کلاهبرداری در شبکه اجتماعی دریافت کرده که مربوط به دستههای مختلف از جمله کلاهبرداری سرمایه گذاری، احساسی، خرید آنلاین و ... است. طبق گزارش منتشر شده کلاهبرداریهای سرمایه گذاری و احساسی (به ترتیب ۳۷ و ۲۴ درصد) بیشترین خسارت را در بر داشته اند.
در کلاهبرداریهای سرمایه گذاری افراد با ادعای فرصتهای سرمایه گذاری جعلی که سود کلانی دارند، با کاربران شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند و گاهی اوقات هویت دوستان شان را جعل میکنند تا برای آنها (کلاهبرداران) پول ارسال کنند. کلاهبرداریهای شامل رمزارز نیز افزایش یافته اند.
در گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا آمده است: بیش از یک سوم قربانیان کلاهبرداری احساسی آنلاین در ۲۰۲۱ میلادی ادعا میکنند، در فیس بوک یا اینستاگرام فریب خورده اند. این نوع کلاهبرداری اصولاً با یک درخواست دوستی از سوی فردی ناشناس آغاز میشود. در مرحله بعد کلاهبردار کاربر را فریب میدهد و از او درخواست پول میکند.
کلاهبرداری خرید آنلاین نیز افزایش یافته است. هرچند این نوع کلاهبرداری به اندازه انواع دیگر که در بالا ذکر شد، خسارت به بار نیاورده است، اما بیشترین میزان گزارشهای ارسال به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به این دسته (۴۵ درصد) تعلق داشته است. قربانیان این نوع کلاهبرداری کالایی را در شبکه اجتماعی خریده اند و هیچ گاه مرسوله خود را دریافت نکرده اند. کلاهبرداری خرید آنلاین بیشتر اوقات در فیس بوک و اینستاگرام اتفاق افتاده است.
در کل گزارش مذکور نشان داد کلاهبرداران در ۲۰۲۱ میلادی از شبکههای اجتماعی بیش از هر پلتفرم دیگری برای اعمال غیرقانونی خود استفاده کرده اند.
دلیل این امر نیز آن است که شبکههای اجتماعی راهی کم هزینه برای دسترسی به میلیاردها نفر در سراسر جهان است و میتوان به راحتی در آن دروغ گفت.