Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

متاورس نوع جدیدی از برنامه های کاربردی اینترنتی و شکل اجتماعی است که انواع فناوری های جدید را در هم ادغام می کند.

به گزارش خبرنگار گرداب، متاورس یک تجربه همه جانبه بر اساس فناوری واقعیت افزوده را ارائه می دهد؛ تصویری آینه ای از دنیای واقعی بر اساس فناوری دیجیتال می سازد، یک سیستم اقتصادی مبتنی بر فناوری بلاک چین ایجاد می کند و دنیای مجازی و دنیای واقعی را در سیستم اقتصادی و نظام اجتماعی به شدت در هم ادغام می کند، همچنین، به هر کاربر امکان تولید محتوا و ویرایش جهان را می دهد. اما باید گفت که متاورس هنوز بیشتر یک مفهوم است که دائماً در حال تحول است و حامیان مختلف آن هر کدام به روش‌های خاص خود، معنای آن را غنی می کنند.

از منظر فنی، نحوه ارتباط انسان‌ها به طور مداوم در حال بهبود و تغییر است. در همین راستا است که نوآوری‌های فناوری، ادغام چندین فناوری جدید و برنامه های کاربردی جدید اینترنتی نیز توسعه یافته اند. از منظر تجاری نیز، دربارۀ متاورس تبلیغات گسترده ای شده است و به عنوان یک زمینۀ سرمایه گذاری جدید، شرکت‌های بزرگی تلاش و سرمایۀ خود را وقف ساخت متاورس کرده اند، زیرا خواسته های مبتنی بر آزادی در دنیای مجازی، تولید محتوا و روش‌های تعامل در اینترنت و ... دائما از سوی کاربران در حال افزایش است.

شرکت‌های بزرگ کشور‌های مختلف در حوزۀ متاورس

متاورس پیشرفته‌ترین فناوری‌ها مانند اینترنت نسل پنجم، پردازش فضای ابری، بینایی کامپیوتری، بلاک چین، هوش مصنوعی و ... را ادغام می‌کند و کاربرد‌های متخلفی در زمینه های متعدد مانند بازی‌های ویدئویی، هنر و تجارت دارد. در آغاز این بحث باید گفت که به دلیل متفاوت بودن سیاست‌های کشور‌های مختلف در حوزۀ بلاک چین، ارز دیجیتال و متعاقباً متاورس، شرکت‌های بزرگ در هر کشور، محصولات و برنامه های توسعه مختلفی در این زمیه دارند.

به عنوان مثال، امریکا به عنوان کشور پیشگام در حوزۀ متاورس، در بسیاری از زمینه های آن مانند تجارت، بازی، هنر و امور اجتماعی طرح‌های نسبتا گسترده ای دارد. علاوه بر این، کشور چین نیز دارای بازار بزرگ و شرکت‌های قوی فعال در حوزۀ اینترنت است که به طور متوالی کسب و کار خود را به توسعۀ بازی‌های ویدیویی و هنر در متاورس منوط کرده اند.

همچنین، شرکت‌های ژاپنی بر حوزه های کاربردی در انیمیشن و بازی‌های ویدیویی متمرکز شده اند و برند‌های لوکس آلمانی و ایتالیایی در تلاش هستند تا افراد بیشتری را از طریق محصولات مجازی مشتری خود کنند. در ادامه به شرح فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ در حوزۀ متاورس به تفکیک هر کشور می پردازیم.

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت‌های آمریکایی:

شرکت آمازون:

از سال ۲۰۱۸، آمازون در حال توسعۀ یک تجربۀ جدید خرید مبتنی بر واقعیت مجازی یا VR است. این شرکت تلاش می کند با استفاده از فناوری متاورس یک فضای خرید مجازی ایجاد کند که در آن خریداران می توانند با محصولات دیجیتال از نزدیک تعامل داشته باشند. این شرکت به دنبال ساخت نوع مجازی «مرکز خرید آمازون» در متاورس است تا موقعیت مسلط خود در بازار را تثبیت کند.

شرکت روبلوکس:

بر اساس پیشرفت‌های فناوری این شرکت، بازیکنان می توانند تا جایی که قدرت تخیل شان اجازه می-دهد دنیای مجازی خود را بسازند یا انواع مختلفی از بازی‌های شخصی را تولید کنند. برنامۀ این شرکت از دستگاه های واقعیت مجازی استفاده می کند تا غوطه وری کاربر در جهان مجازی را افزایش دهد. همچنین این شرکت به بزرگترین پلتفرم بازی در جهان تبدیل شده است که iOS، Android، PC، Mac و دیگر پلتفرم‌ها را پشتیبانی می کند.

شرکت فیس بوک:

در سپتامبر ۲۰۱۹، فیس بوک پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی فیس‌بوک هورایزن (Facebook Horizon) را منتشر کرد و نسخۀ بتا و عمومی آن را در آگوست ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. در ژوئیه ۲۰۲۱، فیس بوک اعلام کرد که یک تیم فعال در حوزۀ متاورس خواهد شد و در مدت پنج سال به یک شرکت متاورس بدل می شود. همچنین حداقل ۱۰ میلیارد دلار در آزمایشگاه های واقعیت مجازی سرمایه گذاری خواهد کرد. علاوه بر این در اکتبر ۲۰۲۱، فیس بوک اعلام کرد که نام خود را به متا تغییر می دهد.

شرکت بازی های حماسی (Epic Games):

در آوریل ۲۰۲۱، اپیک گیمز سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری خود برای ساخت یک متاورس را اعلام کرد. همچنین Skethfab، بزرگترین پلتفرم برای مدل‌های سه بعدی، را خریداری کرد تا کاربران این پلتفرم را جذب کند و سهم خود را در بازار متاورس افزایش دهد.

شرکت دیزنی:

تیلاک مندادی (Tilak Mandadi)، مدیر ارشد فناوری دیزنی گفته است که ساختن یک پارک موضوعی متاورسی (theme park metaverse) گام بعدی در تکامل پارک‌های موضوعی دیزنی خواهد بود.

شرکت اسنپ چت:

اسنپ چت امکان آواتار‌ها و فیلتر‌های سفارشی را برای پر کردن دنیای خود با محتوای دیجیتال معرفی کرده است. در حال حاضر اسنپ چت سرویس Bitmoji را راه اندازی کرده است که به کاربران این امکان را می دهد تا در عکس‌های فوری فیزیکی ژست بگیرند و آواتار‌های سه بعدی بیتموجی را بر اساس آن عکس‌های خود ایجاد کنند.

شرکت انویدیا:

در ۱۱ آگوست ۲۰۲۱، شرکت انویدیا طرح Nvidia Omniverse را معرفی کرد که به دنبال ایجاد اولین همکاری مجازی و پلتفرم شبیه سازی در جهان است.

شرکت مایکروسافت:

مایکروسافت در مورد متاورس محتاط است. یکی از سران این شرکت گفته است که متاورس تنها زمانی ارزش عملی دارد که به دنیای فیزیکی بازگردد.

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت دیسنترالند (Decentraland):

دنیای مجازی VR مبتنی بر اتریوم، اولین دنیای کاملا غیر متمرکز دنیای مجازیِ متعلق به کاربران است. محتوای اصلی Decentraland آثار هنری است و مکانی که به نمایش آثار هنری دیجیتال اختصاص داده شده است.

شرکت‌های چینی:

شرکت تنسنت (Tencent):

این شرکت یک سری سرمایه گذاری کامل در اکوسیستم متاورس انجام داده است، از جمله در پلتفرم واقعیت افزوده، در بازی Avakin life، در پلتفرم پخش موسیقی Spotify و غیره. همچنین در سپتامبر ۲۰۲۱ برای ثبت نام تجاری Kings Metaverse و TiMi Metaverse درخواست داده است.

شرکت علی بابا:

علی بابا نیز برای ثبت نام‌های تجاری «Ali Metaverse» و «Taobao Metaverse» درخواست داده است. محققان این شرکت، متاورس را به چهار سطح برای سرمایه گذاری تقسیم کرده اند: سطح ۱: ساخت هولوگرافیک. سطح ۲: شبیه سازی هولوگرافیک. سطح ۳: تلفیق مجازی و واقعی. سطح ۴: پیوند مجازی و واقعی.

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت بایت دنس (ByteDance):

این شرکت صاحب پلتفرم‌های پر ترافیکی مانند Douyin است و در زمینۀ پردازش بصری و پلتفرم محاسباتی هوش مصنوعی Moore Thread سرمایه گذاری کرده است. همچنین بازی "Restart the World" را منتشر کرده و PICO شرکت چینی تجهیزات واقعیت مجازی را خریداری کرده است.

شرکت نت ایز (NetEase):

طرح این شرکت برای متاورس بر تجارت بازی و ساخت ابزار‌های با آستانه پایین برای توسعه بازی متمرکز است. همچنین این شرکت در پلتفرم‌های IMPROBABLE و IMVU سرمایه گذاری کرده است.

شرکت Shenzhen Zqgame Co. ,Ltd:


Zqgam یک استودیوی بازی سازی چینی است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. در ۶ سپتامبر سال ۲۰۲۱، Zqgame پیش نمایش بازی Brew Master را منتشر کرد. این بازی به بازیکنان اجازه می دهد تا کسب و کار خود را در یک محیط شبیه سازی شده راه اندازی کنند و تاثیر زندگی واقعی را تجربه کنند.

شرکت Wondershare Technology Group Co. ,Ltd:

این شرکت در Realibox سرمایه گذاری کرده است تا کسب‌وکار خود در زمینۀ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تقویت کند و بتواند یک فناوری قوی بنیادین برای استقرار اولیه متاورس ارائه دهد.

شرکت‌های ژاپنی:

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت سونی، هاسیلاس:

Mechaverse اولین پلتفرم متاورس ژاپنی است. شرکت‌ها می تواند به سرعت محصول خود را در این پلتفرم راه اندازی کنند و ویدیو‌های معرفی و آزمایش‌های مدل سه بعدی برای کاربران را ارائه دهند.

شرکت GREE:

این شرکت تجارت متاورس را از طریق شرکت تابعه خود REALITY اداره می کند. تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۴، در این شرکت ۱۰ میلیارد ین برای توسعه بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان سرمایه گذاری می شود.

شرکت Avex Business Development Digital Motion:

این شرکت قصد دارد انیمیشن‌های موجود یا شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی را تبلیغ کند و به صورت مجازی میزبان فعالیت‌های هنرمندان باشد. یعنی کنسرت‌ها و دیگر فعالیت‌های هنرمندان واقعی را مجازی کند.

شرکت‌های کره جنوبی:

شرکت سامسونگ:

این شرکت برنامۀ «Samsung Global Metaverse Fund» را راه اندازی کرده است.

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت SK Telecom:

این شرکت در ژوئیه ۲۰۲۱، دنیایی مجازی به نام "ifland" را معرفی کرد که در آن کاربران می-توانند از طریق شخصیت‌های کارتونی در جلسات شرکت کنند.

شرکت Urbanbase:

Urbanbase یک پلتفرم داده های فضایی سه بعدی برای املاک و مستغلات و توسعه طراحی داخلی است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون یوان سرمایه برای ورود به حوزۀ متاورس جذب کرده است.

شرکت Metaverse Alliance:

صنعت اطلاعات و ارتباطات کره، ۲۵ سازمان و شرکت را تحت عنوان «اتحاد متاورس» گرد هم آورده تا اکوسیستم متاورس را تحت رهبری بخش خصوصی از طریق همکاری تجاری با دولت بسازند. این پروژه به تحقق یک پلتفرم متاورس باز در زمینه های مختلف واقعیت و مجازی منجر خواهد شد.

شرکت‌های انگلیسی:

شرکت ساتبیز:

خانه حراج بریتانیایی ساتبیز، متاورس ساتبیز را راه اندازی کرده است و حراج ویژه ای با عنوان «ذاتاً دیجیتال» برگزار کرد که شامل ۵۳ اثر NFT بود.

شرکت‌های اماراتی:

متا دبی:

MetaDubai در حال ساخت شهر متاورس در دبی بر اساس بلاک چین، NFT، هوش مصنوعی و ذخیره سازی غیرمتمرکز داده برای توسعه کامل ترین تصویر دنیای مجازی، سیستم اقتصادی و برنامه های کاربردی ممکن است.

شرکت ریپل:

شرکت پرداخت بلاک چین ریپل اعلام کرده است که یک دفتر مرکزی منطقه ای در مرکز مالی بین-المللی دبی (DIFC) تأسیس خواهد کرد.

شرکت‌های فرانسوی:

شرکت Stage۱۱:

این پلتفرم موسیقی فرانسوی، ۵ میلیون یورو برای ایجاد موسیقی فراگیر متاورسی سرمایه جذب کرده است.

شرکت‌های آلمانی:

شرکت RIMOWA:

برند چمدان لوکس آلمانی RIMOWA در اینستاگرام اعلام کرد که با استودیوی طراحی NUOVA همکاری خواهد کرد تا چهار اثر هنری راه اندازی کنند.

پرونده/ متاورس؛ شرکت‌های فعال در این حوزه و پروژه‌های آن‌ها

شرکت‌های ایتالیایی:

شرکت گوچی:

برند لوکس ایتالیایی گوچی کفش‌های ورزشی مجازی را روانه بازار کرده است. پس از خرید کفش، مشتریان می توانند از آن در اپلیکیشن گوچی و پلتفرم اجتماعی VR CHAT استفاده کنند یا آن‌ها را در پلتفرم بازی Roblox بپوشند.

با توجه به این موارد هنوز هیچ شرکت ایرانی به‌طور متمرکز به حوزه متاورس ورود نکرده است. در سال‌های اخیر در نظام بانکی کشور از روی آوردن به متاورس و امکان ارائه خدمات به‌طور مجازی صحبت شده است، اما هنوز عملیاتی نشده است. با این حال ضروری است که با توجه به اهمیت مسئله شرکت‌های ایرانی و نهاد‌های مرتبط بستری فراهم کنند که هرچه زودتر امکان رسیدگی به این مسئله وجود داشته باشد.

__________________________________

منبع: 

 

https://mediacloud.theweek.co.uk/image/private/s--7k19XEJV--/f_auto,t_primary-image-desktop@1/v1634285967/theweek/2021/10/Horizon-Workrooms-Oculus-Facebook-YouTube%20.jpg
https://www.protocol.com/media-library/avatars-from-the-sandbox-video-wearing-garments-from-digital-fashion-house-the-fabricant-in-a-shopping-mall.png?id=28001715&width=1245&quality=85&coordinates=0%2C208%2C0%2C208&height=700
https://daoinsights.com/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2021/11/metaverseimage-
https://startuptalky.com/companies-working-on-metaverse/