Gerdab.IR | گرداب

افزایش استفاده از NFT برای پولشویی

افزایش استفاده از NFT برای پولشویی
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

گزارش Chainalysis پولشویی از طریق NFT را یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد دیجیتال معرفی می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، و به نقل از Chainalysis پولشویی از طریق خرید و فروش NFTs اکنون بخش اندکی از فعالیت‌‎های مجرمانه را شامل می‌شود. گزارش اخیر این موسسه که در روز چهارشنبه منتشر شده است، نشان می‌دهد که تنها حجم اندکی از فعالیت‌هایی که بر روی بازار NFT انجام می‌گیرد را می‌توان به فعالیت‌های پولشویی منتسب کرد.

در این گزارش محققان فعالیت‌های پولشویی را از طریق ردیابی سرمایه‌های فرستاده شده به بازار NFT شناسایی کردند و آدرس‌های رمزارزی که به فعالیت‌های مرتبط با کلاهبرداری، سرقت، بدافزار و سایر فعالیت‌های مجرمانه شناخته شده بودند را ردیابی کردند.

در مجموع میزان رقم پولشویی ردیابی‌شده ۱.۴ میلیون دلار در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ بود. این رقم اندکی است، اما نسبت به آغاز سال رشد قابل توجهی دارد. این رقم نسبت به پولشویی در کل بازار رمزارز‌ها که ۸.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، بسیار ناچیز است. با این حال پولشویی و به خصوص انتقال پول حساب از سوی کسب‌وکار‌های تحریم‌شده یکی از پدیده‌هایی است در بازار NFT در حال افزایش است.

افزایش استفاده از NFT برای پولشویی

در همین گزارش همچنین به نوع دیگری از پولشویی که تجارت شستشو (Wash Trading) نام دارد نیز اشاره شده است. در این شیوه مالکان NFT، یک توکن خود را با ارسال پول از کیف پول رمزارز خود خریداری می‌کنند و باعث می‌شوند که آن NFT ارزش کاذبی به خود بگیرد. تجارت شستشو یکی از مشکلات مهم صرافی‌های رمزارز است که حس گمراه‌کننده‌ای از حجم مبادله به کاربر منتقل می‌کنند و اکنون به یکی از چالش‌های اساسی بازار NFT نیز تبدیل شده است.

در این گزارش هزاران مورد از خریداری شدن NFT توسط خود کاربران شناسایی شده‌اند. یک کاربر ۸۳۰ بار چنین خرید و فروشی را انجام داده بود و ۲۶۲ کاربر شناسایی‌شده دیگر نیز حداقل ۲۵ بار چنین خرید و فروشی را انجام داده بودند. مجموع سودی که این گروه از این فعالیت به دست آوردند حدود ۸.۹ میلیون دلار بوده است.