Gerdab.IR | گرداب

با وجود تحریم‌ها روسیه برای قانونی کردن ارز دیجیتال اقدام می‌کند

با وجود تحریم‌ها روسیه برای قانونی کردن ارز دیجیتال اقدام می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

مقامات روسیه در تلاش برای معرفی یک چارچوب قانونی جامع برای تراکنش‌های رمزارز هستند. این اقدامات قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شده بود، اما حال این نگرانی وجود دارد که مسکو شاید از ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های مالی استفاده کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، علی‌رغم حمله نظامی روسیه به اوکراین، قانون‌گذاران در روسیه در تلاشند تا چارچوبی قانونی برای عملیات رمزارز ایجاد کنند. روز شنبه ۱۶ بهمن (۵ فوریه ۲۰۲۲)، شورای کارشناسی از کارگروه تنظیم مقررات رمزارز در دومای ایالتی (مجلس سفلی پارلمان) جلسه‌ای برای بررسی قوانین جدید تشکیل داد.

اعضای این شورا درباره پیش‌نویس قانون مربوط به ارز دیجیتال، بحث و گفتگو کردند. این لایحه را وزارت دارایی روسیه ارائه کرده بود. برخلاف پیشنهادات بانک مرکزی روسیه، وزارت خزانه‌داری بر این باور است که باید بازار رمزارز تحت قوانین سختگیرانه اداره و کنترل شود. دولت و سایر نهاد‌ها نیز از پیشنهاد وزارت خزانه‌داری حمایت می‌کنند.

یک پورتال روسی که به شهروندان روسی درباره نحوه پرداخت مالیات بر درآمد و سود حاصل از ارز‌های دیجیتال مشاوره می‌دهد، اطلاعیه دوما در رابطه با تشکیل این جلسه را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرده بود. این جلسه در ابتدا قرار بود تا روز جمعه ۱۵ بهمن (۴ فوریه ۲۰۲۲) برگزار شود، اما این پورتال بعدا به کاربران خود درباره تغییر تاریخ تشکیل جلسه اطلاع‌رسانی کرد.

در ماه ژانویه ۲۰۲۲، بانک مرکزی روسیه پیشنهاد کرد تا اکثر فعالیت‌های مرتبط با رمزارز از جمله استفاده از آن در انجام پرداخت‌ها، تجارت و در کل استخراج ارز دیجیتال، ممنوع اعلام شود. کارشناسان در جلسه به بررسی موضوعاتی از جمله نیاز به حمایت از سرمایه‌گذاران و خطراتی که این اقدام برای ثبات مالی کشور دارد، پرداختند.

تصمیمات در رابطه با تعریف چارچوبی قانونی برای ارز دیجیتال زمانی گرفته می‌شود که نگرانی جهانی مبنی بر استفاده روسیه از ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی وجود دارد.

نتیجه این تحریم‌ها، قطع دسترسی بانک‌های روسیه به سیستم ارتباطات مالی بین بانکی سوئیفت و محدود شدن دسترسی کاربران روسی به پلتفرم‌های ارز دیجیتال بوده است، در حالی که اوکراین برای تأمین نیاز‌های مالی خط دفاعی خود و دریافت حمایت‌های بشردوستانه به ارز دیجیتال متکی است.

میلیون‌ها دارایی دیجیتال به دولت اوکراین در کی‌یف و گروه‌های داوطلب اهدا شده است. کمی قبل از شروع جنگ، پارلمان اوکراین قانونی برای تنظیم فضای رمزارز در این کشور به تصویب رسانده بود.

منبع:
news.bitcoin.com