Gerdab.IR | گرداب

ارز‌های دیجیتال با اختلاف قیمت زیادی در اوکراین به فروش می‌رسند

ارز‌های دیجیتال با اختلاف قیمت زیادی در اوکراین به فروش می‌رسند
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

بیتکوین در اوکراین ۳ هزار دلار گران‌تر از بازار‌های جهانی مبادله می‌شود.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، پس از این که بانک مرکزی اوکراین محدودیتی برای برداشت پول وضع کرد، یک صرافی رمزارز محلی شاهد افزایش حجم سرمایه به شکل چشمگیری بود. افزون بر این، تا به این لحظه سرمایه‌های دیجیتالی که بر روی این صرافی خرید و فروش می‌شوند، قیمت بالایی دارند.

پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، سازمان ملل تخمین زده که حدود ۱۰۰ هزار شهروند اوکراین از این کشور گریخته‌اند. به دنبال حمله روسیه، بانک مرکزی اوکراین دو روز پیش قانون جدیدی وضع کرد که در طی آن حجم میزان برداشتی روزانه را به معادل ۳۳۵۰ دلار محدود کرد.

این اقدام برای جلوگیری از خروج سرمایه از این کشور وضع شده است. بلافاصله پس از این قانون، صرافی رمزارز کونا (Kuna) شاهد افزایش حجم معاملات تا ۳.۵ میلیون دلار در روز بود. حجم معاملات از ۱.۴ میلیون دلار به حدود ۴.۸ میلیون رسیده است. قیمت ارز‌ها بر روی صرافی کونا بیشتر است. این صرافی نه تنها اجازه تبدیل کردن ارز اوکراین را قادر می‌سازد، بلکه همچنان روبل روسیه را نیز می‌پذیرد.

اما این تفاوت قیمت این صرافی با قیمت‌های جهانی کاملا مشهود است. به‌طور مثال تتر (udst) به ازای ۱.۰۸ دلار مبادله می‌شود. خارج از اوکراین قیمت مبادله تتر ۰.۹۹ دلار است. در این صرافی یک اتریوم (ETH) ۲,۹۸۲.۸۳ دلار خرید و فروش می‌شود، اما در خارج از اوکراین اتریوم قیمت ۲,۷۷۰ دارد. اما بیشترین تفاوت قیمت نسبت با بازار جهانی مربوط به بیتکوین است که در این صرافی با قیمت ۴۲,۱۰۶ دلار مبادله می‌شود؛ حدود ۳,۱۲۳ دلار بیشتر از قیمت جهانی.

در طی نبرد اخیر ما شاهد افزایش به‌کارگیری ارز‌های دیجیتال بودیم. دولت اوکراین برای دریافت کمک‌های نقدی آدرس کیف پول دیجیتال ارائه کرده است و شهروندان این کشور نیز برای نقد کردن سرمایه خود به سراغ ارز‌های دیجیتال رفتند. اما حال باید دید که این استفاده چه عواقبی به همراه خواهد داشت.