Gerdab.IR | گرداب

حمله سایبری به اوکراین و ایجاد اختلال در اینترنت

حمله سایبری به اوکراین و ایجاد اختلال در اینترنت
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

آژانس‌های اطلاعاتی غربی در حال بررسی یک حمله سایبری توسط هکر‌های ناشناخته هستند که دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت در اوکراین را همزمان با حمله روسیه مختل کرده‌اند.

به گزارش گرداب و به نقل از رویترز، تحلیلگران در آژانس امنیت ملی ایالات متحده، سازمان امنیت سایبری دولت فرانسه و سازمان اطلاعات اوکراین در حال بررسی این مساله هستند که آیا خرابکاری هکری که موجب اختلال سرویس ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای اوکراین شده، کار هکر‌های تحت حمایت روسیه بوده یا خیر.

حملات هکری به سرویس ماهواره‌ای اینترنت پرسرعت اوکراین در صبح روز ۲۴ فوریه آغاز شد، این حملات مصادف با آغاز حمله زمینی و هوایی روسیه به اوکراین بود.

بنا بر اعلام شرکت مخابراتی ویاست ایالات متحده که مالک این شبکه آسیب دیده است، عواقب این رویداد هنوز در حال بررسی است، اما مودم‌های ماهواره‌ای متعلق به ده‌ها هزار مشتری این شرکت در اروپا از کار افتاده‌اند. با اینکه بیش از دو هفته از حمله مذکور گذشته، اما هنوز مودم‌های هک شده به حالت عادی بازنگشته‌اند.

این یکی از مهم‌ترین حملات سایبری جنگی است که تاکنون به صورت علنی فاش شده و مورد توجه سازمان‌های اطلاعاتی غربی قرار گرفته، زیرا ویاست به عنوان یک پیمانکار دفاعی هم برای ایالات متحده و هم برای چندین متحد این کشور فعالیت می‌کند. این شرکت به واحد‌های ارتش و پلیس اوکراین هم خدمات می‌دهد.

کارشناسان معتقدند اختلال اتصال اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند توانایی اوکراین برای مبارزه با نیرو‌های روسی را مختل کند. زیرا استفاده از سیستم‌های هوشمند مدرن، سلاح‌های هوشمند و تلاش برای انجام مانور‌های تسلیحاتی ترکیبی بدون دریافت اطلاعات از طریق خدمات اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست.