Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب/ اطلاعات منبع باز و جرائم سایبری + دانلود فایل

معرفی کتاب/ اطلاعات منبع باز و جرائم سایبری + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱

کتاب اطلاعات منبع باز و جرائم سایبری مجموعه‌ای از ۹ مقاله مختلف است که هر یک از مقالات، یک فصل از کتاب را تشکیل می‌دهد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، کتاب اطلاعات منبع باز و جرائم سایبری: تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از مقالات مرتبط به هم است که گروهی از داده‌های واقعی را معرفی کرده و آخرین روند‌های موجود در حوزه تحقیقات مربوط به جرائم سایبری و رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

این کتاب مفاهیم مهمی را از طریق نتایج تحقیقات انجام شده در اختیار سازمان‌های مجری قانون و سرویس‌های اطلاعاتی قرار می‌دهد و علاوه بر این‌ها، دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی را با مشکلات پژوهشی اصلی حوزه رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات منبع باز آشنا می‌سازد.

این کتاب مجموعه‌ای از ۹ مقاله مختلف است که هر یک از مقالات، یک فصل از کتاب را تشکیل می‌دهد. فصل اول به نام حفاظت از شبکه در برابر اطلاعات نادرست با اشاره به این که بخش بزرگی از اطلاعات در فضای آنلاین از طریق پلتفرم‌های محتوای تولید شده توسط کاربران و رسانه‌های اجتماعی به افراد ارائه می‌شود، بر روی ویکی‌پدیا به عنوان یکی از منابع مهم اطلاعات در فضای آنلاین و مشکلات مربوط به حفاظت از مقالات موجود در آن در برابر اطلاعات نادرست تمرکز می‌کند.

فصل دوم مسأله استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان سلاح را بررسی می‌کند. این فصل یک بررسی دقیق از شبکه‌های اطلاعاتی با استفاده از روش‌های مبتنی بر تحلیل شبکه‌های اجتماعی و پزشکی قانونی سایبری اجتماعی برای شناسایی کارگزاران و رقبای اطلاعاتی برجسته که به دنبال پیشبرد دستور کار خود هستند، ارائه می‌کند.

در فصل سوم به مسأله ربات‌های خودکار در رسانه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود. در این بخش تفاوت شبکه‌های ارتباطی اجتماعی انسان و ربات با جمع‌آوری داده‌های حساب کاربری مورد بررسی قرار گرفته و سپس ویژگی‌های شبکه و محتوا در چندین مدل یادگیری ماشینی تشخیص ربات ارزیابی شده است.

در فصل چهارم بازار‌های مواد مخدر غیرقانونی در فضای مجازی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و نشان داده شده است که اطلاعات شبکه‌ای منبع باز می‌تواند روشی ارزشمند برای درک و پاسخ به این پدیده‌های جنایی جدید و جهانی باشد.

فصل پنجم نیز امکان ساخت شبکه‌های سیستمی با استفاده از فاکتورسازی ماتریس غیرمنفی را بررسی می‌کند.

در فصل ششم استفاده از ربات‌های سیاسی توییتری در تأثیرگذاری روی انتخابات عمومی سوئد در سال ۲۰۱۸ مورد بحث قرار گرفته است. در این بخش، مطالعات تنها به ربات‌های نرم‌افزاری محدود نشده است و تمامی رفتار‌های ربات‌مانند از جمله افرادی که برای اثر گذاشتن روی تعامل بین کاربران و محتوا به صورت دستی محتوای خود را کپی یا بازتوییت می‌کند را نیز دربرمی‌گیرد.

فصل هفتم به استنتاج شناختی برای شناسایی وظایف بدافزار و ارزیابی مدل‌های مبتنی بر نمونه و مبتنی بر قانون مربوط به استفاده از بدافزار می‌پردازد.

فصل هشتم، داده‌ها، روش‌ها و یافته‌های مربوط به مسأله تأثیر رسانه‌های اجتماعی روی سلامت روانی کاربران را مورد مطالعه قرار می‌دهد و فصل آخر یک مطالعه موردی در رابطه با تحلیل نوشتار متن خودکار برای اهداف اطلاعاتی است.

عنوان کتاب: اطلاعات منبع باز و جرایم سایبری: تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی
عنوان اصلی: Open Source Intelligence and Cyber Crime: Social Media Analytics
ویراستاران: محمد ا. طیبی (Mohammad A. Tayebi)، اووِه گلاسر (Uwe Glässer) و دیوید ب. اسکیلیکورن (David B. Skillicorn)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Springer

دانلود کتاب