Gerdab.IR | گرداب

فراگیرشدن بدافزار تصاویر گوگل در میان کاربران جمهوری چک

فراگیرشدن بدافزار تصاویر گوگل در میان کاربران جمهوری چک
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱

از هر ده دستگاه اندروید در چک، ۹ دستگاه به بدافزار سربروس آلوده شده که این بدافزار از طریق نسخه جعلی برنامه تصاویر گوگل پخش شده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، شرکت ایست (ESET) گزارشی از خطرناک‌ترین بدافزار‌های اندروید منتشر کرده است. خطرناک‌ترین بدافزار اندروید در حال حاضر بدافزار سربروس (Cerberus) است که از طریق برنامه جعلی تصاویر گوگل به کاربران آسیب می‌رساند. این بدافزار در ماه‌های اخیر رواج بیشتری یافته است.

گزارش شرکت ایست نشان می‌دهد که در میان کاربران کشور چک از هر ده کاربر، در دستگاه نه کاربر این بدافزار وجود داشته است.

مارتین جیرکال (Martin Jirkal,) مدیر تیم تحلیلی شاخه پراک شرکت ایست درباره خطرناک‌ترین تهدید‌ها در ماه فوریه برای پلتفرم‌های اندروید در کشور چک چنین گفته است: «فعالیت بدافزار سربروس به شکلی عجیبی افزایش یافته است. این بدافزار همچنین از طریق نسخه غیرقانونی برنامه تصاویر گوگل پخش شده است. ما شاهد همین روند در ماه پیش نیز بودیم».

دومین بدافزار رایج در این گزارش، بدافزار Agent.IEG است که اغلب از طریق برنامه MX Player پخش می‌شود. ماه پیش مجرمان سایبری به این برنامه نفوذ کرده بودند. برنامه Andreed که یک تروجان است، سومین بدافزار خطرناک شناخته شده که از طریق بازی‌های موبایل پخش می‌شود.

شایان ذکر است که این بدافزار‌ها همه از طریق نسخه‌های جعلی و غیرقانونی منتشر می‌شود و نسخه‌هایی که در فروشگاه‌های معتبر برنامه اندروید عرضه می‌شود، دارای چنین مشکلاتی نیست. نصب برنامه‌های اندروید از طریق کانال‌های ناشناخته تلگرامی یکی از اصلی‌ترین دلایل آلوده شدن دستگاه به بدافزار است.

در این زمینه مسئله آموزش کاربران به عدم نصب برنامه‌ها از محیط‌های ناشناخته امری ضروری است. فروشگاه‌های معتبر برنامه‌های تلفن همراه نیز باید به‌طور مداوم سامانه‌های امنیتی خود را تقویت کنند.

منبع: tekdeeps