Gerdab.IR | گرداب

افزایش نفوذ‌های امنیتی به شبکه‌های فضای ابری

افزایش نفوذ‌های امنیتی به شبکه‌های فضای ابری
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۱

سهولت و راحتی دلیلی است که باعث شده اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها اطلاعات خود را به فضای ابری منتقل کنند. اما این کار چالش‌های امنیتی زیادی به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، پژوهشگران موسسه تالس در گزارش اخیر خود با عنوان «گزارش جهانی امنیت فضای ابری» به این نتیجه رسیده‌اند که موج حملات به شبکه‌های ابری در حال افزایش است و در طی سال اخیر ۴۰ درصد سازمان‌های این حوزه انتظار حملات نفوذ به فضای ابری داشته‌اند. در این گزارش آمده است:
«همه‌گیری کووید-۱۹ باعث پدید آمدن حملات گسترده به فضا‌های ابری شده است. مزایای فضای ابری باعث پدید آمدن چالش‌های جدیدی برای سازمان‌ها شده است».

محققان در پیمایشی که جامعه آماری آن ۲۶۰۰ متخصص امنیت سایبری بوده است، به دنبال فهمیدن اهمیت تغییر گرایش سازمان‌ها به سمت رویکرد‌های مبتنی بر فضای ابری بوده‌اند.

نتیجه تحلیل این بوده است که تقریبا ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در حال حاضر حداقل از دو ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ابری استفاده می‌کند و حدود یک چهارم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اغلب داده‌های آن و جریان کاری در فضای ابری انجام می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها اطلاعات خود را به فضای ابری منتقل کرده‌اند، زیرا که این کار سهولت و راحتی بیشتری برای جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها فراهم می‌کند.

اما این تحقیق نشان می‌دهد که این تغییر رویکرد تاثیرات امنیتی عدیده‌ای به همراه دارد و ۲۱ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که آن‌ها اطلاعات اقتصادی حساسی را بر روی فضای ابری نگه می‌دارند. این مسئله بسیار اهمیت دارد، زیرا که ۴۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در طی سال اخیر به داده‌های آن‌ها نفوذ شده است.

مسئله نگهداری اطلاعات حساس بر روی فضای ابری بسیار چالش‌برانگیز است و سازمان‌ها باید روش‌های متفاوتی برای برقراری امنیت خود در این زمینه ایجاد کنند.

از جمله اقدامات موثر در این زمینه احراز هویت دوعاملی بسیار محبوبیت دارد. استفاده از روش رمزگذاری اطلاعات که بسیار موثر است، اما محبوبیت بسیار کمی دارد و تنها ۱۷ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از این ریوش برای برقراری امنیت داده‌های حساس خود استفاده می‌کنند.

استفاده بیش از حد از فضای ابری و عدم انجام اقدامات امنیتی لازم باعث می‌شود که منبع مناسبی برای حملات سایبری بالقوه فراهم شود. مسئله امنیت در فضای ابری، مسئله‌ای کاملا پویاست که باید به طور مداوم اطلاعات پایش و حفاظت شود. به‌طور کلی نگهداری اطلاعات حساس بر فضای ابری که از دست رفتن آن‌ها باعث خسارات سنگین می‌شود، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

منبع: thalesgroup