Gerdab.IR | گرداب

مشکلات اینترنت ۵G در روسیه

مشکلات اینترنت ۵G در روسیه
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

اپراتور‌های داخلی روسیه یک سال است که شبکه‌های تجاری ۵G را آزمایش می‌کنند.

به گزارش گرداب به نقل از ریانووستی کارشناسان روسیه اخیرا به بررسی کیفیت دسترسی کاربران به نسل پنجم ارتباطات پرداخته‌اند. با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت دسترسی به ۵G در مسکو کار آسانی نیست. انجام این کار نیازمند یک سیم‌کارت خاص و تلفن همراهی است که از یکی از دامنه‌های فرکانس n۷۹ پشتیبانی کند. در صورتی که اکثر دامنه‌های n۷۹ قابل دریافت نیستند.

این فرکانس که عمدتاً در چین استفاده می‌شود و پوشش‌دهی اندکی در روسیه دارد، برای OnePlus ۹ Pro تست شده است. تاکنون فقط اپراتور MTS دارای ۵G بوده که در ۱۴ موقعیت مکانی در مسکو قابل دسترسی است. ولی همچنان بسیاری از مناطق، در نقطه کور قرار دارند. در آزمایش سال گذشته، نتیجه برای Huawei ۹ Pro نیز مشابه بود.

با این حال، خبر‌های خوبی نیز وجود دارد. دامنه +۴G (یا اصطلاحا نیم ۵G) که در تمامی نقاط قابل دسترسی بوده، اکنون پایدارتر شده و سرعت دانلود به ۸۰-۹۰ مگابایت بر ثانیه رسیده است که برای یک تماس ویدئویی پایدار و پخش ویدیو با کیفیت ۴K کفایت می‌کند. یک کاربر معمولی برای خوشحالی به چیز بیشتری نیاز ندارد.

نسل جدید ارتباطات سیار، نه فقط به خاطر سرعت بالا، بلکه از لحاظ اینکه به «اینترنت اشیا»، صنایع و حمل و نقل پیشرفته مربوط می‌شود، دارای اهمیت است. در واقع ۵G یک اسباب بازی برای رایانه‌باز‌ها نیست، بلکه نمونه ارتقاء یافته یک "سیستم عصبی" و لازمه اقتصاد مدرن است.

در حال حاضر شرکت‌های مشاوره بین‌المللی MBB که با عنوان "سه شرکت بزرگ" شناخته می‌شوند، در تلاش برای استقرار کامل ۵G در روسیه هستند. از طرفی، اپراتور‌های مخابراتی برای معرفی pre-۵G یا همان نیم ۵G به عنوان عنصر جدید مخابرات در تلاش هستند. علاوه بر این، در سال گذشته پس از مسکو یک منطقه آزمایشی در سن پترزبورگ راه اندازی شده است که نه تنها MTS، بلکه مگافون (Megaphone) را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیر عامل شرکت بی‌لاین (Beeline) در مورد منطقه مسکو گفت: "همه ایستگاه‌های پایه برای ۵G آماده هستند. اگر منبع فرکانس مورد نیاز فراهم شود، شبکه را فورا راه اندازی خواهیم کرد. "

به گفته ریانووستی، مسئله اصلی این است که ارتش نظامی روسیه نمی‌خواهد فرکانس‌ها را به اشتراک بگذارد. اکثر کشور‌های دارای ۵G از باند ۳.۴-۳.۸ گیگاهرتزی که برای مصارف تجاری مناسب است، استفاده می‌کنند. اما در مخابرات روسیه ۴.۸-۴.۹ گیگاهرتز (همان باند نامطلوب n۷۹) ارائه می‌شود.

پوشش‌دهی این فرکانس چندان فراگیر نیست و از طرفی، تولید ملی روسیه در این زمینه، در سطح نمونه‌های اولیه باقی مانده و پیشرفت چندانی نداشته است. البته فشار فزاینده تحریم‌ها همواره برنامه‌ها را تغییر می‌دهد. در چنین شرایطی تامین پوشش‌دهی مخابراتی بسیار پیچیده‌تر شده و مهم‌ترین مسئله برای اپراتور‌ها حفظ پایداری شبکه‌های موجود است.

اپراتور MTS در این زمینه گفت: "مناطق آزمایشی ۵G به آزمایش خود ادامه خواهند داد. ما همچنین پروژه‌های ۵G دیگری هم داریم. این شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا محدودیت‌های تجاری و تکنولوژیکی در توسعه و نوسازی شبکه‌های ۵G اختلال ایجاد نکند. "