Gerdab.IR | گرداب

فیسبوک مدیریت و کنترل درستی روی داده‌های کاربران ندارد

فیسبوک مدیریت و کنترل درستی روی داده‌های کاربران ندارد
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

براساس گزارش فاش شده توسط تعدادی از مهندسان حریم خصوصی فیسبوک، ظاهرا این شرکت نمی‌تواند بسیاری از داده‌های شخصی کاربران تحت مالکیت خود را به خوبی مدیریت کند و تحت کنترل قرار دهد. این گزارش توانایی فیسبوک در حفظ حریم خصوصی کاربران را مورد تردید قرار می‌دهد.

به گزارش گرداب، فیسبوک طی سال‌های گذشته درگیری‌های بسیاری در مورد حفظ حریم خصوصی داشته و حتی موضوع فروش داده‌های کاربران در مورد این شرکت مطرح شد، اما ظاهرا اوضاع بسیار بدتر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

براساس یکی از مستندات داخلی شرکت که در قالب گزارش توسط تعدادی از مهندسین حریم خصوصی از تیم تبلیغات فیسبوک تهیه شده و برای مدیران شرکت نیز ارسال شده است، فیسبوک مدیریت خوبی روی داده‌های کاربران ندارد و مهندسان این تیم می‌گویند فیسبوک در مورد حفظ حریم خصوصی بر اساس قوانین جدید با تنظیم‌کنندگان محلی در مورد حفاظت از داده‌های کاربران احتمالا با مشکل روبرو خواهد شد.


ضعف فیسبوک در مدیریت داده‌های کاربران

مهندسان حریم خصوصی تیم تبلیغات این شرکت به مدیران شبکه اجتماعی هشدار داده‌اند که هیچ گونه وعده‌ای مبنی بر ایجاد هرگونه تغییر در این زمینه‌ها به دولت‌ ندهند وگرنه با مشکل روبرو خواهند شد.

این گزارش به خوبی وضعیت فیسبوک را در مورد نحوه مدیریت و کنترل روی داده‌ها براساس قوانین جدید حفظ حریم خصوصی در هند، آفریقای جنوبی و سایر نقاط جهان نشان می‌دهد. نویسندگان این گزارش می‌گویند فیسبوک در شرایط شفاف و روشنی در مورد مدیریت اطلاعات شخصی 1.9 میلیارد کاربر قرار ندارد و در اغلب موارد در شرایط تاریکی به سر می‌برد.

مهندسان هشدار می‌دهند که این پلتفرم در مورد نحوه مدیریت بر داده‌های کاربران کشورهای مختلف با مشکل روبرو خواهد شد. در واقع این شرکت در مورد نحوه استفاده الگوریتم‌ها از داده‌ها اطلاعات و کنترل دقیقی ندارد و نمی‌تواند با اطمینان تغییرات یا سیاست‌گذاری‌های جدیدی را دنبال کرده و به آنها متعهد شود. در واقع این شرکت نمی‌تواند بگوید از داده‌های X برای رسیدن به Y استفاده نخواهیم کرد.

در این گزارش آمده است که به نظر می‌رسد مانع اصلی فیسبوک برای ردیابی داده‌های کاربران، فقدان سیستم‌های بسته است و به عبارت دیگر، سیستم‌های داده فیسبوک دارای مرزهای باز هستند که داده‌های کاربر شخص اول، داده‌های کاربر شخص ثالث و داده‌های حساس را با هم ترکیب می‌کنند. نویسندگان گزارش برای توصیف دشواری ردیابی داده‌های خاص فیسبوک، استعاره ریختن یک بطری جوهر در یک دریاچه و سپس تلاش برای بازگرداندن آن در بطری را مطرح کردند.

آنها می‌گویند این بطری با آب جوهر، شبیه مخلوطی از انواع داده‌های کاربران است. همان‌طور که نمی‌توان آن جوهر را از آب بطری جدا کرد سازماندهی چنین داده‌هایی نیز غیرممکن است.

یکی از کارمندان سابق فیسبوک که نمی‌خواست نامش فاش شود نیز می‌گوید مشخص نیست داده‌ها در این شرکت به کجا می‌روند. در وضعیت فعلی باید دید آیا فعالیت این شرکت می‌تواند با چنین قوانینی مطابقت داشته باشد؟ آیا اصلا فیسبوک قادر است در برابر سونامی مقررات جدید خود را مجهز کند؟