Gerdab.IR | گرداب

نادیده‌گیری ۹۰ درصد محتوای اسلام‌هراسانه در شبکه‌های اجتماعی

نادیده‌گیری ۹۰ درصد محتوای اسلام‌هراسانه در شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

مدیران این پلتفرم‌ها اکثر مطالبی را که از سوی کاربران با برچسب «اسلام‌هراسانه» گزارش شده‌اند، نادیده گرفته‌اند.

به گزارش گرداب در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، نشان داده شده است که پلتفرم‌های فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتوب و تیک‌تاک در بیش از ۹۰ درصد با محتوای ضد اسلام و اسلام‌هراسانه برخورد نکرده‌اند.

این پژوهش که توسط مرکز مبارزه با خشونت دیجیتال (Centre for Countering Digital Hate) انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۳۰ مطلب ۲۵ میلیون بار مشاهده شده است، شامل محتوای غیرانسانی درباره مسلمانان به شکل کاریکاتور‌های نژادی، مدعیات جعلی و توهم توطئه بوده است.

این شامل مطالبی در اینستاگرام نیز می‌شود که مسلمانان را به شکل حیوانات نشان می‌دهد و خواستار اخراج آن‌ها از اروپا شده‌اند و یا اسلام را با سرطان مقایسه کرده‌اند. تصاویری که اسلام را بر روی بمب اتم نشان داده است، از سوی مسئولان این پلتفرم‌ها مغایر با قوانین شناخته نشده است. محتوای اسلام‌هراسانه تا اندازه‌ای زیادی با آزادی کامل منتشر می‌شود.

این گروه تحقیقاتی هشتگ‌های توهین‌آمیز نسبت به مسلمانان را دنبال کرده‌اند. هشتگ‌های بسیار توهین‌آمیز نسبت به مسلمانان ۱۲۵ بار در فیسبوک گزارش شده است.

این گزارش‌ها از سوی کاربران صورت می‌گیرد که محتوای غیراخلاقی و مغایر با قوانین را به مسئولان پلتفرم گزارش می‌دهند. از میان ۱۲۵ گزارش فیسبوک تنها در ۷ مورد اقدام به برخورد با محتوای اسلام‌هراسانه کرده است.

در پلتفرم اینستاگرام تعداد گزارش‌ها به بیش از ۲۲۷ مورد می‌رسد، اما تنها با ۳۲ مورد برخورد شده است. در پلتفرم تیک‌تاک ۵۰ مورد محتوای اسلام‌هراسانه گزارش شده که با ۱۸ مورد برخورد شده است. در توییتر نیز محتوای اسلام‌هراسانه گزارش‌شده ۱۰۵ مورد بوده است که تنها با ۳ مورد برخورد شده است.

در این گزارش همچنین به وجود گروه‌های بی‌شماری در فیسبوک اشاره شده است که اساساً هدف اصلی آن‌ها مقابله با اسلام است و عناوینی مانند «اسلام تروریسم است»، «جلوی اسلامیزه شدن آمریکا را بگیرید»، «مجوز حلال را در استرالیا متوقف کنید» دارند.

چنین سازمان‌هایی هرکدام هزاران عضو دارند و در مجموع این گروه‌ها ۳۶۱,۹۲۲ عضو دارند که اغلب در کشور‌های ایالات متحده، انگلستان و استرالیا هستند. با وجود گزارش متعدد فعالیت‌های چنین گروه‌هایی به فیسبوک، این گروه‌ها همچنان بدون هیچ محدودیتی فعالیت می‌کنند.

منبع: المیادین