Gerdab.IR | گرداب

مراکز داده شناسنامه‌دار می‌شوند/تمرکززدایی از مرکز داده تهران

مراکز داده شناسنامه‌دار می‌شوند/تمرکززدایی از مرکز داده تهران
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

مجری شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه مراکز داده‌ها که به دلیل میزبانی سرویس‌ها اهمیت دارد، دارای شناسنامه و ملزم به رعایت استاندارد‌ها می‌شوند، گفت: با هدف تمرکززدایی ترافیک از مراکز کشور، توسعه مراکز داده و ایجاد مراکز داده جدید خارج از تهران و در شیراز، تبریز و سایر استان‌هایی که زیرساخت تبادل ترافیک دارند ایجاد می‌شود.

به گزارش گرداب، ارتقاء جایگاه شرکت زیرساخت در حوزه بین‌الملل، ارایه سرویس و افزایش ظرفیت قابل ارائه به اپراتور‌های داخلی و خارجی، تمرکززدایی ترافیک از مرکز تهران و توزیع بار ترافیک محتوای داخلی در کشور، افزایش امنیت اطلاعات و کیفیت سرویس، کاهش قیمت توزیع و پایداری دسترسی به محتوای داخلی، صرفه‌جویی در پهنای باند انتقالی به داخل کشور و کاهش قابل توجه خروج ارز و کمک به تبدیل ایران به هاب منطقه، از پروژه‌های جدید شرکت ارتباطات زیرساخت معرفی شد.

از دیگر دستاورد‌های پروژه‌های شرکت می‌توان به سهولت و دسترسی سریع مشتریان به شبکه ملی اطلاعات، توسعه خدمات دولت الکترونیک، اتصال مستقیم اپراتور‌ها به یکدیگر، ایجاد بستر مناسب برای میزبانی و توزیع محتوای خارجی، فراهم کردن امکان ارایه محتوای داخلی و کاهش تقاضا جهت سرویس انترنت و در نتیجه استفاده بهینه از پهنای باند بین‌الملل، پاسخ به نیاز‌های ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و تأمین‌کنندگان محتوا، ایجاد یک شبکه داخلی پشتیبانی در راستای ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.

در این راستا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی‌اصغر انصاری - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات در جلسه بررسی برنامه اجرایی تفاهم‌نامه سه‌جانبه و اقدام توسعه و پیاده‌سازی چارچوب‌های مراکز داده، گفت: در حوزه پهن‌باند مراکز داده، ظرفیت‌های میزبانی و پردازشی که بخش مهمی از شبکه ملی اطلاعات است و اهمیت بالایی دارد، لازم است برای طراحی، توسعه و پیاده‌سازی آن از استاندارد‌های فنی این حوزه استفاده کرده و با چارچوب‌های استاندارد برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به امضا رسیده است، افزود: امروز جلسه‌ای برای برنامه اجرایی و اقدام در سطح مدیریت و کارشناسی برگزار شد و در این جلسه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان ضلع چهارم و مشاور مجری شبکه ملی اطلاعات در جلسه حاضر بود. در این جلسه مقرر شد یک برنامه اقدام مشترک دارای زمان‌بندی و منابع مشخص و با رویکرد سپردن واگذاری کار‌ها به بخش خصوصی تهیه شود و ما در این برنامه فاز شناسایی، ارزیابی و اعمال مقررات داریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات با بیان اینکه شورای راهبری این تفاهم‌نامه به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود، افزود: این شورا در صورت وجود موانع برای حل آن‌ها اتخاذ تصمیم می‌کند و وزارت ارتباطات با همکاری نظام صنفی رایانه‌ای، دبیرخانه این تفاهم‌نامه را برای مرور مدیریت و نظارت بر فرایند اقدامات و پیشرفت کار‌ها و اتخاذ سیاست‌های لازم تشکیل می‌دهند.

مجری شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی کرد در سال دوم بعد از اجرای این تفاهم‌نامه تعداد بسیاری از مراکز داده‌ها که به دلیل میزبانی سرویس‌ها اهمیت دارد، دارای شناسنامه و ملزم به رعایت استاندارد‌ها می‌شوند.

انصاری با بیان اینکه این بازار با هدایت این شورا کاملا منطبق بر مهندسی و ترافیک شبکه توسعه می‌یابد، افزود: اکثر دیتاسنتر‌ها در تهران مستقر هستند و این مهندسی ترافیک مناسبی نیست و با هدف تمرکززدایی از مرکز کشور توسعه مراکز داده و ایجاد مراکز داده جدید خارج از تهران و در شیراز، تبریز و سایر استان‌هایی که زیرساخت تبادل ترافیک دارند ایجاد می‌شود.

محمد خوانساری -رییس سازمان فناوری اطلاعات- نیز در این جلسه با بیان اینکه اقدامات ما باید بر اساس ابعاد بازار باشد، گفت: باید ظرفیت‌های فعلی در حوزه مراکز داده و دیتاسنتر‌ها شناسایی شود و برای نظم‌بخشی به آن‌ها اقدام کنیم.

وی همچنین به استفاده از ظرفیت کارگروه اقتصاد دیجیتال برای اقتصادی کردن فعالیت مراکز داده تاکید کرد.