Gerdab.IR | گرداب

ترویج مواد مخدر و خشونت در نسخه کودکان یوتوب

ترویج مواد مخدر و خشونت در نسخه کودکان یوتوب
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نسخه «کودکان» یوتوب، ویدیو‌هایی را که دارای محتوای نامناسب هستند، به کودکان توصیه می‌کند.

به گزارش گروه ترحمه گرداب، از جمله مواردی که در چنین ویدیو‌هایی ترویج می‌شود، استفاده از مواد مخدر، به‌کارگیری اسلحه، کم کردن وزن و استفاده از مواد آرایشی است.

نسخه کودکان یوتوب در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد تا محیطی ایمن و نظارت‌شده برای کودکان زیر ۱۳ سال فراهم کند. یوتوب کودکان به سه گروه سنی تقسیم می‌شود «بزرگترها» «کوچکترها» «پیش‌دبستانی‌ها» که فی‌الواقع با کودکان سنین ۹-۱۲، ۴-۷ و زیر ۴ سال مطابقت دارد.

این سرویس یوتوب تضمین کرده است که ویدیو‌هایی که در آن به نمایش گذاشته می‌شود برای کودکان مناسب هستند و برای این کار از فیلتر‌های خودکار متنوع استفاده شده است که توسط گروه مهندسی ما، ناظران انسانی و بازخورد والدین ایجاد شده است. این سرویس خود نیز هشدار داده است که هیچ سامانه‌ای کامل نیست و ممکن است محتوای نامناسب از زیر دست این الگوریتم‌ها در برود.

حال در تحقیقاتی که توسط پروژه شفافیت فناوری (Tech Transparency Project)، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در آمریکا انجام شده است، سرویس کودکان یوتوب بسیار با مدعای خود فاصله دارد و محیطی ایمن برای کودکان فراهم نکرده است.

در این تحقیق چندین فیلم شناسایی شده است که به هیچ عنوان نباید از فیلتر‌های گوگل عبور می‌کردند و با استفاده از چندین حساب کاربری این مسئله ثابت شده است. در این تحقیق کاربران متعددی برای گروه‌های سنی متفاوت ایجاد شده است.

‌به‌طور مثال یکی از موارد نامناسب برای کودکان صحنه تولید مواد مخدر واقعی با تم سریال آمریکایی بریکینگ بد بوده است. در این ویدیو میزبان برنامه مانند شخصیت‌های سریال لباس پوشیده است و درباره استنشاق دود‌ها به شوخی و خنده می‌پردازد. یوتوب این ویدیو را برای کودکان کوچکتر (۷-۴ سال) مناسب تشخیص داده است. نمونه دیگر ویدیویی از پروژه ماینکرفت است که سریالی تلویزیونی را بازسازی می‌کند و عنوان آن «چطور شیشه درست کنیم» می‌باشد.

به عنوان ویدیوی آموزش موسیقی، ترانه کوکائین اریک کلاپتون در دسترس کودکان ۵ ساله قرار گرفته است.
محتوای خشونت‌آمیز و حمل اسلحه نیز راه خود را به دنیای کودکان در یوتوب باز کرده است و ویدیو‌های زیادی در این رابطه مناسب برای کودکان تشخیص داده شده است.

اما یکی از نگران‌کننده‌ترین جنبه‌ها رواج ویدیو‌های مربوط به بدن و ظاهر افراد است که در آن شرمساری از بدن ترویج می‌شود و کودکان غیرسفید پوست و کسانی که برطبق معیار‌های دنیای مد و فشن نیستند، زشت تلقی می‌شوند. ترویج محصولات سفیدکننده پوست، آموزش آرایش به کودکان زیر ۴ سال از جمله موارد بسیار نگران‌کننده است.