Gerdab.IR | گرداب

نانومغناطیس حجم انرژی مورد نیاز هوش مصنوعی را کاهش می‌دهد

نانومغناطیس حجم انرژی مورد نیاز هوش مصنوعی را کاهش می‌دهد
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

محققان نشان دادند که اجرای سامانه هوش مصنوعی از طریق نانو مگنت‌ا که مانند سلول‌های عصبی مغز فعالیت می‌کنند، امکان‌پذیر است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، محققان امپریال کالج لندن، روش جدیدی یافته‌اند که برطبق آن میران انرژی مصرفی سامانه‌های هوشمند می‌تواند به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند. در حال حاضر به‌طور میانگین هر ۳ ماه و نیم میزان انرژی سامانه‌های هوش مصنوعی در سطح جهان دوبرابر شده است.

در یک مقاله که به تازگی در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده است، این گروه بین‌المللی نخستین شواهد را ارائه کرده‌اند که نانومگنت‌ها می‌تواند کارکرد پردازشگری هوش مصنوعی داشته باشند. پژوهشگران نشان داده‌اند که نانومگنت‌ها می‌توانند وظایف «پیش‌بینی‌های مجموعه زمانی» را برعهده بگیرند، به مانند پیش‌بینی و مشخص کردن سطح انسولین در بیماران دیابتی.

هوش مصنوعی که از «شبکه‌های عصبی» استفاده می‌کند، به دنبال جایگزین شیوه‌هایی است که برطبق آن مغز انسان فعالیت می‌کند. در مغز عصب‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و فرایند و اطلاعات را به یکدیگر منتقل می‌کنند. در درجه نخست بسیاری از اصول ریاضی که برای راه‌اندازی شبکه‌های عصبی ایجاد شد، از سوی فیزیک دانان برای توصیف تعاملات مگنت‌ها با یکدیگر استفاده می‌شد. اما پیش از این استفاده مستقیم از مگنت‌ها برای این کار بسیار دشوار بود؛ زیرا که محققان نمی‌دانست چطور اطلاعات را ارسال و دریافت کنند.

به جای آن، برنامه‌ای که بر روی رایانه‌های معمولی سیلیکون‌محور اجرا می‌شود، برای شبیه‌سازی تعاملات مگنت‌ها استفاده میشد تا مغز را شبیه‌سازی کند. حالا گروه قادر است که از خود مگنت‌ها برای ایجاد فرایند و ذخیره داده‌ها استفاده کند و نیاز به واسطه شبیه‌سازی نرم‌افزاری را حذف کرده‌اند؛ به همین خاطر میزان انرژی مصرفی تا اندازه زیادی کاهش یافته است.
منبع: sciencedaily