Gerdab.IR | گرداب

تعهد غول‌های فناوری دنیا به عدم استفاده از گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰

تعهد غول‌های فناوری دنیا به عدم استفاده از گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱

۳۸ شرکت پیشگام حوزه فناوری در سطح جهان از جمله اپل، مایکروسافت، گوگل و فیسبوک به دنبال عدم استفاده از گاز‌های گلخانه‌ای هستند.

به گزارش گرداب به نقل از اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور،  ۳۸ شرکت از ۱۵۰ شرکت پیشگام حوزه فناوری در سطح دنیا در برنامه‌های کم کردن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همکاری می‌کنند.

اگر سایر شرکت‌ها نیز در این مسیر به سوی عدم انتشار گاز‌های گلخانه‌ای همکاری کنند، باعث می‌شود که فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از پیشگامان اقتصاد جهانی در زمینه توسعه سبز و پایدار تبدیل شود.
شرکت‌های فناوری جزئی حیاتی از اقتصاد جهانی هستند که رویکرد آن‌ها نسبت به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد.

این اتفاقات در قالب برنامه جدیدی صورت می‌گیرد که آژانس اینترنت و ارتباطات از راه دور (ITU) وابسته به سازمان ملل به پیش می‌برد. در گزارش جدید این آژانس راهبرد حرکت این شرکت‌ها به رسیدن به مرحله عدم انتشار کامل گاز‌های گلخانه‌ای ذکر شده است و شیوه‌هایی برای اطمینان از این که پیشرفت فناوری در این زمینه باعث ایجاد مشکل برای محیط زیست نمی‌شود، تعبیه شده است.

در این گزارش استفاده ۱۵۰ شرکت فناوری از گاز‌های گلخانه‌ای و انرژی‌های کربنی بررسی شده است. در سال ۲۰۲۰ میزان کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در میان این ۱۵۰ شرکت فناوری معادل ۲۳۹ میلیون تن بوده است که برابر با ۰.۸ درصد انتشار کل گاز‌های گلخانه‌ای در دنیا است.

در این گزارش ذکر شده است که شرکت‌های فناوری که به تولید تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پردازند و شبکه‌های ارتباط از راه دور را اجرا می‌کنند و یا نرم‌افزار‌ها و سایر خدمات فناوری در زمینه اطلاعات عرضه می‌کنند (از جمله مراکز داده، پردازش ابری) تبدیل به عنصری مهم در رقابت به حذف گاز‌های مضر از محیط زیست تبدیل شده‌اند.

در این زمینه لازم است که شرکت‌های ایرانی نیز به فکر این مسئله باشند و مدیران مسئول در این زمینه به وضع مقررات لازم در این زمینه بپردازند. رفتن به سوی استفاده از انرژی‌های پاک نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد و از تصمیم‌گیری شتاب‌زده در این زمینه باید خودداری کرد. اما ضرورت دارد در این زمینه برنامه‌ریزی بلندمدتی داشت که براساس آن بدون این که ظرفیت‌های فناوری کشور لطمه ببیند، به سمت توسعه پایدار پیش برویم.