Gerdab.IR | گرداب

تلاش سازنده پگاسوس برای خروج از فهرست سیاه آمریکا

تلاش سازنده پگاسوس برای خروج از فهرست سیاه آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

شرکت NSO می‌خواهد محصول خود را به شرکتی آمریکایی بفروشد و برای این کار نخست باید از لیست سیاه این کشور خارج شود.

به گزارش گرداب، موسسه اسرائیلی NSO Group در طی سال اخیر به خاطر ابزار جاسوسی پگاسوس بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پگاسوس جاسوس‌افزاری است که بیشتر در خدمت دولت‌ها و نهاد‌های امنیتی غربی قرار گرفته است و افشا شده که برای جاسوسی از تلفن همراه روزنامه‌نگاران، شهروندان، رقبای سیاسی و فعالان اجتماعی در کشور‌های متعددی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از بالا گرفتن افشاگری‌ها در این رابطه دولت آمریکا این شرکت را به فهرست سیاه بازرگانی خود وارد کرده است. حال گزارش می‌شود که این شرکت رژیم اشغالگر قدس برای بیرون آمدن از فهرست سیاه آمریکا شروع به بذل و بخشش‌های فراوان در میان لابی‌گران آمریکایی و مقامات این کشور کرده است.

این شرکت به دنبال فروش کسب‌وکار خود به مشتریان آمریکایی است. با این اقدام به نوعی رد خود را در این زمینه محو می‌کند و از حجم انتقادات به اسرائیل در سطح جهانی کاسته می‌شود. اما لازمه حقوقی این فروش این است که از فهرست سیاه بازرگانی آمریکا خارج شود.

به گزارش پروپابلیکا، شرکت NSO هزاران دلار در سال اخیر برای لابی‌گری، آژانس‌های روابط عمومی و سایر نهاد‌هایی در این زمینه هزینه کرده است تا بتواند بر قانون‌گذاران و رسانه‌های آمریکایی تاثیر بگذارد و چهره‌ای بهتر از خود ارائه دهد.

در حال حاضر دولت‌ها، افراد و نهاد‌های متعددی از این شرکت به خاطر ابزار جاسوسی پگاسوس شکایت کرده‌اند. علاوه براین کاهش مشتریان، عدم پرداخت بدهی‌ها، فشار رسانه‌ها و اجبار‌های داخلی وضعیت بسیار بغرنجی برای این شرکت فراهم کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر صحبت از خرید این شرکت اسرائیلی به دست شرکت سرمایه‌گذاری L۳Harris شده بود که در نهایت این مسئله منتفی شد. به نظر می‌رسد که مسئله فهرست سیاه جدی‌تر از آنی بود که این شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی حاضر به خرید این شرکت اسرائیلی شود. به عبارت دیگر تا زمانی که دولت آمریکا نخواهد، هیچ شرکت آمریکایی نمی‌تواند این خریداری را انجام دهد.

باید در نظر داشت که ما درباره یکی از به‌روزترین شرکت‌های تولید محصولات جاسوس‌افزاری در دنیا صحبت می‌کنیم.

در حال حاضر با افزایش فشار‌ها بر روی این شرکت، امکان معامله مستقیم و علنی آن بسیار پایین است. اما در نهایت این تغییر مالکیت که به نوعی فرار از مسئولیت است و برای این انجام می‌گیرد که دادگاه‌های اروپایی نتواند این فناوری را توقیف کند، به سادگی صورت می‌گیرد.