Gerdab.IR | گرداب

برخورد یونان با "کلیر ویو"؛ کمپانی هوش مصنوعی آمریکایی بار دیگر جریمه شد

برخورد یونان با
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

رگولاتوری حریم شخشی یونان شرکت هوش مصنوعی «کلیر ویو» را به خاطر تخطی از مقررات حفاظت از داده اتحادیه اروپا، ۲۰ میلیون یورو جریمه کرده است.

به گزارش گرداب، رگولاتوری حریم شخصی یونان با نام نهاد حفاظت از داده‌های هلنیک (HDPA) در یک گزارش ۲۲ صفحه از تصمیم خود برای توقف تمام فعالیت‌های شرکت هوش مصنوعی “کلیر ویو» در زمینه پردازش داده‌های زیست‌سنجشی از شهروندان یونان خبر داده است و اعلام کرده است که این شرکت باید تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده را حذف کند.

این تصمیم پس از شکایتی صورت می‌گیرد که تعدادی از نهاد‌های دفاع از حریم شخصی از «کلیر ویو» کرده بودند. شاکیان فعالیت‌های “کلیر ویو» در زمینه بیرون کشیدن سلفی‌ها و تصاویر پروفایل از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی را زیر سوال برده‌اند. پایگاه داده تشخیص چهره این شرکت ۱۰ میلیارد تصویر چهره دارد.

این شرکت ابزار‌های تشخیص چهره خود را به آژانس‌های امنیتی و نظامی در سراسر دنیا می‌فروشد و اعلام کرده است که می‌خواهد در سال‌های پیش رو به ۱۰۰ میلیارد تصویر برسد.

مقامات یونانی اعلام کرده‌اند که «کلیر ویو» قوانین متعددی را زیرسوال گذاشته است و در در جه نخست از افراد نمی‌پرسد که آیا اجازه دارد از تصاویرشان در پایگاه داده استفاده کند یا خیر. این شرکت آمریکایی در سال‌های اخیر فعالیت‌های غیرقانونی عجیبی انجام داده است که از جمله آن‌ها ورود به جنگ اوکراین و در اختیار دادن فناوری‌شان به اوکراینی‌ها بوده است.

ناامنی سخت افزار‌های ذخیره سازی اطلاعات و پروتکل‌های امنیتی کلیر ویو موجب هک شدن پایگاه داده آن شده است.

به دنبال حمله موفق هکری به «کلیر ویو»، فهرست کامل مشتریان آن و نیز تصاویر و عکس‌های ذخیره شده توسط این شرکت به سرقت رفته است.

از جمله مشتریان مشهور این شرکت می‌توان به مؤسسات مشهور خصوصی و دولتی در آمریکا مانند بست بای، وزارت بازرگانی و آژانس امنیت ملی ایالات متحده، اینترپل، برخی موسسات قضایی و ... اشاره کرد. البته «کلیر ویو» در خارج از آمریکا هم مشتریانی مانند امارات متحده عربی داشته است.

«کلیر ویو» با جمع آوری بیش از ده میلیارد عکس و تصویر از میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تجارت الکترونیک اعم از فیس بوک، یوتیوب، لینکداین و پی پال داده‌های عمومی زیادی را در اختیار دارد و هک شدن آن می‌تواند امنیت این افراد و همین طور ۲۹۰۰ مؤسسه طرف قرارداد با «کلیر ویو» را به خطر بیاندازد.

منبع: رکورد