Gerdab.IR | گرداب

سرویس تورنادو کش توسط آمریکا تحریم شد؛ دستور به حذف کد‌های منبع باز این سرویس

سرویس تورنادو کش توسط آمریکا تحریم شد؛ دستور به حذف کد‌های منبع باز این سرویس
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (اوفک) این سرویس ارز دیجیتال را تحریم کرده است و به سایت‌های برنامه‌نویسی نیز دستور حذف کد‌های آن داده است.

به گزارش گرداب، «تورنادو کش» یک سرویس پرطرفدار ارز دیجیتال است که امکان پنهان کردن معاملات در این حوزه را عملی می‌کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا که دست به تحریم این سرویس زده است، دلیل آن را «پولشویی» خوانده است و اعلام کرده در سه سالی که این سرویس راه افتاده است، بیش از ۷ میلیارد پولشویی از طریق آن صورت گرفته است.

این اقدام دخالت آشکار دولت آمریکا در حوزه ارز‌های دیجیتال است و تلاشی است برای دولتی کردن و تحت نظارت دولت در آوردن تراکنش‌هایی که بر بستر ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. آمریکا معتقد است که این سرویس برای استفاده هکر‌ها و دولت‌های متخاصم با غرب بسیار مفید بوده است و معتقد است کره شمالی از این طریق توانسته دست کم ۴۵۰ میلیون دلار به سرقت ببرد.

این ورود قانونی آمریکا به این حوزه اقدامی بی‌سابقه است؛ زیرا سرویس تورنادو کش، یک پروژه متن باز (اوپن سورس) است که کد‌های آن در وب‌سایت Github به‌طور رایگان در اختیار همه برنامه‌نویسان قرار داشت.

حال با دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا، این وب‌سایت اقدام به حذف کد‌های این برنامه کرده است.

این مسئله برای کد‌هایی که از نظر امنیت سایبری مشکلی ندارند، اتفاقی کم‌سابقه است و نخستین بار است که به دنبال درخواست دولت‌ها، کد‌هایی از این وب‌سایت حذف می‌شود.

فارغ از درستی یا نادرستی ادعا‌های آمریکا، این مسئله بار دیگر ضرورت ورود قانونی به حوزه ارز‌های دیجیتال را به ما نشان می‌دهد.

فارغ از ادعای نادرستی که در برخی از افراد حوزه‌های فضای مجازی در کشور ما وجود دارد که نباید به قانون‌گذاری سفت‌وسخت در این حوزه اقدام شود و باید نوعی آزادی کامل به حوزه‌های جدید داد، اقدامات دولت‌های دیگر به ما نشان می‌دهد که باید برای حاکمیت فضای مجازی آماده باشیم وگرنه روزنه‌هایی برای اتفاقاتی ناگوار در حوزه اقتصادی باز می‌شود.