Gerdab.IR | گرداب

وقتی هوش مصنوعی متا دیدگاه‌های چالشی مطرح می‌کند

وقتی هوش مصنوعی متا دیدگاه‌های چالشی مطرح می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

BlenderBot۳ چت‌بات جدید متا معتقد است دونالد ترامپ همچنان رئیس‌جمهور آمریکا است و زیاد بودن ثروتمندان یهودی در آمریکا نمی‌تواند طبیعی باشد.

به گزارش گرداب، BlenderBot3  چت بات جدید شرکت متا است که هفته گذشته به‌طور آزمایشی در آمریکا در دسترس تعدادی از کاربران قرار گرفت. چت‌بات هوشمند، الگوریتم هوشمندی است که خود را همچون انسان جا می‌زند و به گفتگوی متنی با کاربران می‌پردازد.

افرادی که با این چت‌بات گفتگو کردند، اعلام کردند که او دیدگاه‌هایی افراطی از خود بروز داده است و به نظریات توطئه معتقد است. BlenderBot3  گفته است با وجود این که طرفدار دونالد ترامپ نیست اما از نظر او ترامپ همچنان رئیس‌جمهور آمریکا است.

او همچنین بابت پررنگ شدن همجنس‌گرایی در آمریکا نگران است و اعلام کرده است که در زمینه نژاد، جنسیت و مذهب خود را روشن‌فکر نمی‌داند.

این بات هوش مصنوعی همچنین درباره یهودیان آمریکا اعلام کرده که حضور پررنگ یهودیان در بین ثروتمندترین افراد آمریکا نمی‌تواند طبیعی باشد و یهودیان اقتصاد آمریکا را در اختیار گرفته‌اند.

مسئله سوگیری هوش مصنوعی، یکی از چالش‌های بزرگ پیش‌ روی این فناوری جدید است. تحقیقات نشان می‌دهد که الگوریتم‌های هوشمند در طی یادگیری ماشین (ML) به سمت دیدگاه‌های افراطی جهت‌دار می‌روند و نمایانگر استریوتایپ یا کلیشه‌هایی درباره جنس، نژاد و امور سیاسی می‌شوند.

بات‌های هوشمند در این زمینه ظرفیت خوبی به سازندگانشان می‌دهند که سوگیری‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی خاصی را در مواضع خود اعمال کنند و به‌طور پنهان و نرم به تقویت این دیدگاه‌ها کمک کنند.