Gerdab.IR | گرداب

کاربرد‌های اتریوم در دنیای واقعی

کاربرد‌های اتریوم در دنیای واقعی
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱

اتر (Ether) یا ETH توکن‌های بومی شبکه اتریوم هستند. این شبکه هیچ سقفی ندارد و در حال حاضر ۱۱۸.۹ میلیون اتر در گردش است.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، ترجمه هایی در این زمنیه منتشر می شود. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، اتر زمانی اضافه می‌شود که به استخراج‌کنندگان برای یافتن بلاک‌ها (جوایز بلاک) پول پرداخت می‌شود و با سوزاندن هزینه‌های تراکنش پایه کاهش می‌یابد. در سال ۲۰۲۱، اتریوم دارای تورم خالص سالانه ۱.۸ ٪ بود. قیمت اتر از آگوست ۲۰۲۱ بیش از ۳ هزار دلار بوده است و میانگین ارزش بازار آن در اکتبر ۲۰۲۱، ۴۴۰ میلیارد دلار بود. از جولای ۲۰۲۰، ارزش بازار آن همزمان با کل سرمایه قفل شده (TVL) افزایش یافت. در دسامبر ۲۰۲۱، نسبت ارزش بازار به کل سرمایه قفل شده حدود ۲.۹ برابر بود که اتریوم را بین فانتوم با ۰.۷۶ برابر و سولانا با ۴.۴ برابر قرار میداد. این معیار خوبی برای ارزش یک زنجیره در رابطه با دارایی‌های قفل شده است.

نمودار ۱: قیمت اتریوم نزدیک به بالاترین حد خود در دسامبر ۲۰۲۱

کاربرد‌های اتریوم در دنیای واقعی

آدرس‌های فعال روزانه اتریوم

تعداد آدرس‌های فعال نشان‌دهنده تعداد حساب‌های دارای حداقل یک تراکنش در یک روز معین است که معیار خوبی برای زنده بودن کلی یک بلاک چین است. اتریوم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ از ۵۰۰.۰۰۰ آدرس فعال روزانه فراتر رفت و در نوامبر ۲۰۲۱ به ۸۰۰.۰۰۰ آدرس فعال رسید. رشد اخیر به دلیل کارمزد تراکنش‌های بالا و زمان انتظار طولانیتر با مشکل مواجه شده است، همانطور که در نمودار بالا مشاهده میشود که در ماه می‌سال ۲۰۲۰ شروع شد. تعداد آدرس‌های فعال احتمالاً تا زمانی که ارتقا‌های فنی عمده در دسترس قرار نگیرد، در سطوح فعلی باقی خواهد ماند.

نمودار ۲: آدرس‌های فعال اتریوم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ از ۵۰۰.۰۰۰ گذشت

کاربرد‌های اتریوم در دنیای واقعی


پروتکل اتریوم و نسبت قیمت به فروش

شبکه اتریوم در حال حاضر از مکانیزم اجماع PoW استفاده میکند. ماینر‌ها در ازای پاداش‌های بلاک و کارمزد تراکنش، بلاک چین را ایمن میکنند. پاداش بلاک تا اکتبر ۲۰۱۷، زمانی که ارتقای بیزانتیوم پاداش را به ۳ ETH در هر بلاک کاهش داد، ۵ ETH در هر بلاک بود. ارتقاء قسطنطنیه در فوریه ۲۰۱۹ یک گام فراتر رفت و اکنون ماینر‌ها تنها ۲ اتریوم در هر بلاک یا حدود ۱۳۰۰۰ اتریوم در روز برای خدمات خود دریافت میکنند.

نمودار ۳: کل پاداش استخراج در روز بر حسب ETH، پاداش بلاک به اضافه کارمزد تراکنش است.
کاربرد‌های اتریوم در دنیای واقعی

از زمانی که طرح ارتقای ۱۵۵۹ اتریوم که بخشی از ارتقای معروف لندن در اگوست ۲۰۲۱ است، اجرا شد، کارمزد تراکنش‌ها به دو دسته کارمزد‌های پایه و کارمزد‌های اولویت (priority) تقسیم می‌شود. جدا از نام‌گذاری‌های جغرافیایی مختلف، این تقسیم بندی مکانیزمی را برای سوزاندن هزینه‌های تراکنش پایه معرفی کرد و فقط به ماینر‌ها کارمزد اولویت را اعطا کرد. کارمزد اولویت مانند نکت‌های است که کاربران به تراکنش‌های خود اضافه میکنند تا سریعتر پردازش شوند. گاهی اوقات، مبالغ قابل توجهی در طول تقاضای تراکنش بالا، مانند راه اندازی NFT، انعام داده میشود. سوزاندن کارمزد پایه باعث کاهش تورم خالص اتر میشود تا شبکه به بازگشت (Iteration) بعدی خود یعنی Eth۲ که در سال ۲۰۲۲ برنامهریزی شده است، ادغام شود.
با قیمت اتر حدود ۴ هزار دلاری، پاداش بلاک نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار در سال است و کارمزد‌های اولویت در روز میتواند تا ۳۲۰۰۰ ETH به اوج خود برسد. در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، آن‌ها به طور میانگین ۱۵۰۰ ETH در روز یا ۲.۱۹ میلیارد دلار در سال رسیدند. نسبت قیمت به فروش، ارزش بازار را بر درآمد پروتکل تقسیم می‌کند تا بلاک چین‌ها را به همان روشی که نسبت قیمت به درآمد برای سهام انجام می‌دهند، قابل مقایسه‌تر کند. اتریوم دارای نسبت قیمت به فروش ۲۲.۲ و نسبت قیمت به کارمزد تراکنش ۲۱۴.۹ است. هر دو این نسبتها، ارزش ثابت بنیادین اتریوم را منعکس می‌کنند، در حالی که سایر بلاک چین‌ها مانند Solana دارای نسبت قیمت به فروش بیش از ۳۰۰۰۰ است.
___________________

منبع:

cryptoresearch.report

Messar

Etherchain.org