Gerdab.IR | گرداب

مدیر سابق توییتر افشاگری کرد: حفره‌های امنیتی، مخفی کاری و جاسوسی

مدیر سابق توییتر افشاگری کرد: حفره‌های امنیتی، مخفی کاری و جاسوسی
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

مدیر امنیتی سابق این شبکه اجتماعی آمریکا معتقد است که مدیران این شرکت نواقص مهم امنیتی را مخفی کرده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از واشنگتن پست و سی ان ان، به تازگی افشاگری مهمی علیه شرکت توییتر صورت گرفته است و یکی از مدیران سابق این شرکت اعلام کرده است که این شبکه اجتماعی متن‌محور مشکلات امنیتی مهمی دارد و این مسئله خطرات بسیار زیادی برای اطلاعات کاربران، سهامداران این شرکت و حتی امنیت ملی آمریکا دارد.

این افشاگری که اسناد آن ماه گذشته به کنگره آمریکا و آژانس‌های فدرال این کشور فرستاده شد، تصویری پرآشوب و بی‌دقت از وضعیت مدیریتی توییتر ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که نسبت به دسترسی کارمندان این شرکت به اطلاعات حساس دقت کافی وجود ندارد و نظارت درستی بر اجرای صحیح اصول امنیتی صورت نمی‌گیرد.

این افشاگری همچنین توییتر را متهم می‌کند که تعدادی از مدیران ارشد آن تلاش کرده‌اند که آسیب‌پذیری‌های برجسته امنیتی این شبکه اجتماعی را مخفی سازند و این که بیش از یک نفر از کارمندان برجسته این شرکت برای سازمان‌های اطلاعاتی خارجی کار می‌کند.

این افشاگر که حاضر شده است هویت او رسانه‌ای شود، پی‌تر «مادج» زاتکو نام دارد که پیش از این مسئول امنیت این شرکت بوده است و مستقیما به مدیرعامل این شرکت گزارش می‌داده است. زاتکو همچنین مدیریت توییتر را متهم ساخته است که هیئت‌مدیره خود را فریب داده است و رگولاتور‌های دولتی را در برابر مشکلات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی این شبکه اجتماعی گمراه کرده است.

از جمله این آسیب‌پذیری‌های امنیتی راه باز برای جاسوسی خارجی و دستکاری در اطلاعات، هک کردن و کمپین‌های اطلاعات گمراه‌کننده است.

از جمله موارد دیگری که توییتر به آن متهم شده است این است که پس از حذف حساب توسط کاربران به‌طور موثری داده‌های آن‌ها را از بین نمی‌برد و در بعضی موارد این بدین دلیل رخ می‌دهد که این شرکت رد این اطلاعات را از دست داده است و رگولاتور‌ها را در ارتباط با این که آیا داده‌ها را آنچنان که موظف است، حذف می‌کند فریب داده است. افشاگر توییتر همچنین مدعی است که مدیران توییتر منابع کافی برای فهمیدن تعداد بات‌های این پلتفرم را ندارند و اصلا چنین هدفی نیز ندارند. مسئله وجود بات‌ها در توییتر به تازگی پس از حملات لفظی ایلان ماسک علیه این شبکه اجتماعی بسیار پررنگ شد.

زاتکو در ماه ژانویه (دی ماه ۱۴۰۰) از توییتر اخراج شد و این شرکت دلیل این کار را عملکرد ضعیف او خواند. زاتکو بیان می‌دارد که این افشاگری‌های علنی او پس از این صورت می‌گیرد که تلاش کرد حفره‌های امنیتی را به هیئت‌مدیره توییتر اطلاع دهد و به سال‌های نقص فنی در زمینه امنیتی این شرکت پایان دهد و مسئله عدم تبعیت از توافقنامه خصوصی توییتر با کمیسیون تجارت فدرال آمریکا را حل کند.

زاتو که از کمک بنیاد کمک به افشاگران، حمایت می‌شود که همان بنیادی است که از افشاگر فیسبوک فرانسیس هوگان حمایت کرد.

جان تای، مدیرعامل این بنیاد و وکیل زاتکو به سی ان ان گفته‌اند که زاتکو با ایلان ماسک در ارتباط نبوده است و گفته‌اند که زاتکو فرایند افشاگری را پیش از هر گونه مشارکت ایلان ماسک در فرایند خرید توییتر آغاز کرده است.
_________________________________
منبع: سی ان ان