Gerdab.IR | گرداب

جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های نفت و گاز با محصولی دانش‌بنیان

جلوگیری از خام فروشی فرآورده‌های نفت و گاز با محصولی دانش‌بنیان
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته دانش فنی ایجاد زنجیره ارزش گاز بوتادین را در کشور بومی‌سازی کند.

به گزارش گرداب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان توانسته دانش فنی ایجاد زنجیره ارزش گاز بوتادین را در کشور بومی‌سازی کند.

فرشاد مطبوع، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع نانوتک آینده با بیان اینکه صنایع بسیاری به گازهای بوتان و بوتادین وابسته هستند، گفت: با توجه به اهمیت حوزه نفت، انرژی، پتروشیمی، گاز و پالایش در این زمینه فعال شدیم و توانسته‌ایم در بخش‌های مختلف، فناوری‌های نوظهور را به سمت تولید هدایت کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان مختلفی هستند که برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی، نقش حامی و شتابدهی ایفا می‌کنند. در سراسر کشور صدها شتابدهنده، خانه خلاق و نوآوری، مرکز رشد، مرکز نوآوری و دیگر بازیگران زیست‌بوم نوآوری و خلاقیت فعال شده‌اند. این مرکز نوآوری و شتابدهی نیز در پارک علم و فناوری شریف مستقر شده است.

دانشجویان، اساتید، فعالان فناور و دانش‌بنیانی که دارای طرح‌های مبتکرانه و محصولات و فرایندهای خدمتی در زمینه، نفت، گاز، پتروشیمی، پالایش و پخش هستند، می‌توانند به این شرکت دانش‌بنیان مراجعه کنند.

تا کنون 5 تیم مختلف فناور به مرحله شرکت رسیده‌اند و این 5 واحد در حال نهایی کردن دریافت لایسنس و مجوزهای لازم برای تولید هستند.

تامین نیاز صنایع لاستیک‌سازی

یکی از پروژه‌های موفق این شتاب‌دهنده ایجاد زنجیره ارزش گاز بوتادین است که خود از گاز بوتان منشعب می‌شود. علیرغم آنکه در کشور گاز بوتان یا بوتادین فراوانی تولید می‌شود، اما این محصولات غالبا به صورت خام‌فروشی عرضه می‌شوند.

بوتیلن و بوتادین نیز در کنار اتیلن و پروپیلن به عنوان یکی از 7 ماده پایه اصلی صنعت پتروشیمی محسوب می‌شوند. صنایع بسیاری به گازهای بوتان و بوتادین وابسته هستند.

صنایع لاستیک‌سازی از جمله این صنایع هستند که به این ماده خام نیاز دارد. شتاب‌دهنده تخصصی وابسته به شرکت دانش‌بنیان صنایع نانوتک آینده، توانسته مراحل دریافت مجوز و دانشنامه برای محصولات جانبی گاز بوتادین را نهایی سازد. به گفته مدیران این مجموعه، با تکمیل این پروسه، ایران یکی از 8 کشور لایسنسور در این حوزه خواهد بود.