Gerdab.IR | گرداب

شکایت حقوقی از گوگل و اپل در مکزیک

شکایت حقوقی از گوگل و اپل در مکزیک
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

رئیس سابق مخابرات مکزیک این دو شرکت آمریکایی را به نقض آزادی رقابت در این کشور متهم کرد.

به گزارش گرداب، رئیس سابق مخابرات مکزیک روز جمعه از اپل (AAPL.O) و گوگل آلفابت (GOOGL.O) به دلیل انجام اقدامات انحصارسازی در این کشور، شکایت کرد.این شکایت دیروز توسط Mony de Swaan Adati به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات راه دور مکزیک (IFT) ارائه شد که زمانی ریاست فدراسیون سابق مخابرات این کشور را بر عهده داشت که بعداً با IFT جایگزین شد.

شکایت او اپل و گوگل را متهم می‌کند که با سوءاستفاده از قدرت خود در فروشگاه‌های اپلیکیشن، سیستم‌های پرداخت درون برنامه‌ای را، به انحصار خود در آورده اند.دی سوان آداتی در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر کرد، گفت: که فروشگاه گوگل پلی و فروشگاه اپل ۱۵ درصد و ۲۰ درصد کمیسیون از توسعه دهندگان دریافت می‌کنند که این امر موجب افزایش قیمت خرید برنامه‌ها شده است. گوگل، اپل و IFT بلافاصله نسبت به این دادخواست عکس العملی نشان ندادند.

افزایش آمار شکایت‌ها و به چالش کشیدن قوانین حاکم بر فروشگاه اپلیکیشن این دو غول فناوری در کشور‌های مختلف طی سال‌های اخیر، گوگل را به کاهش هزینه‌ها و اپل را به کاهش قوانین سوق داده است، اما برخی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و دیگر منتقدان معتقد هستند که این تغییرات کافی نیست.

دی سوآن آداتی افزود: تنظیم کننده رقابت مکزیک درخواست او برای شروع تحقیقات در مورد این شرکت‌ها را رد کرده است و او را وادار کرد که پرونده خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات (IFT) ببرد.

وی گفت: «من اطمینان کامل دارم که (IFT) طبق بهترین شیوه‌های بین‌المللی و با بهره گیری از اختیارات قانونی خود، تخلفات این شرکت‌ها را بررسی خواهد کرد و آن‌ها را مجبور می‌کند از قدرت خود در بازار به ضرر توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان سوء استفاده نکنند».

طبق آماری که شرکت داده Statista منتشر کرد، پیش‌بینی می‌شد که سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون گوشی هوشمند در مکزیک فروخته شود. بر اساس آخرین داده‌های Statcounter، اندروید گوگل با ضریب نفوذ ۷۷ درصدی، بیشترین سهم بازار مکزیک را در اختیار دارد. ضریب نفوذ اپل نیز در مناطق دیگر جهان مورد بررسی قرار گرفت، به طوری که رگولاتور‌های برزیل فروش آیفون‌های بدون شارژر را این هفته ممنوع اعلام کرده بودند.