Gerdab.IR | گرداب

بازی‌های ویدیویی و تقویت هوش کودکان

بازی‌های ویدیویی و تقویت هوش کودکان
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

محققان در موسسه‌ی کارولینسکای سوئد (Karolinska Institutet) بررسی کرده‌اند که چگونه عادات مربوط به بازی‌های رایانه‌ای در میان کودکان آمریکایی با نحوه رشد توانایی‌های شناختی آن‌ها در طول زمان همبستگی دارد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، ترجمه هایی در این زمنیه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، محققان دریافتند کودکانی که وقت بیشتری از زمان متوسط را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، هوش خود را بیش از حد متوسط افزایش می‌دهند، در حالی که تماشای تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی نه تأثیر مثبت و نه منفی دارد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی گزارش‌های عملی Scientific Reports منتشر شده است.

کودکان روز به روز بیشتر و بیشتر وقت خود را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند. اینکه چگونه این امر بر سلامتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و اینکه آیا تأثیر مثبت یا منفی بر توانایی‌های شناختی آن‌ها دارد، بحثی بسیار داغ است. برای این مطالعه، محققان در موسسه کارولینسکا و دانشگاه وریج آمستردام (Vrije Universiteit Amsterdam) به طور خاص ارتباط بین عادات مربوط به صفحه نمایش و هوش را در طول زمان مورد مطالعه قرار دادند.
بیش از ۹ هزار پسر و دختر در ایالات متحده آمریکا در این مطالعه شرکت کردند.

بچه‌های در سن نه یا ده سالگی مجموعه‌ای از تست‌های روانی را برای سنجش توانایی‌های شناختی عمومی (هوش) خود انجام دادند. همچنین از کودکان و والدین آن‌ها در مورد مدت زمانی که کودکان صرف تماشای تلویزیون و فیلم، بازی‌های ویدیویی و درگیر شدن با رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، سؤال شد.

ادامه تحقیق بعد از دو سال

پس از دو سال فقط کمی بیش از ۵ هزار کودک قبلی دوباره مورد مطالعه قرار گرفتند و در آن مرحله از آن‌ها خواسته شد که تست‌های روانشناسی را تکرار کنند. این امر پژوهشگران را قادر ساخت تا بررسی کنند که چگونه عملکرد کودکان در آزمون‌ها از یک جلسه آزمون به جلسه دیگر متفاوت است و تفاوت‌های فردی را در اولین آزمون کنترل کنند. آن‌ها همچنین تفاوت‌های ژنتیکی را که می‌توانست بر هوش و تفاوت‌هایی که می‌توانست با سابقه تحصیلی و درآمد والدین مرتبط باشد، کنترل کردند.

به طور متوسط کودکان در روز ۲.۵ ساعت صرف تماشای تلویزیون، نیم ساعت صرف شبکه‌های اجتماعی و ۱ ساعت را صرف بازی‌های ویدئویی کرده‌اند. نتایج نشان داد کسانی که مدت زمان بیشتری از میانگین را صرف بازی ویدیویی کرده‌اند، در فاصله‌ی بین این دو اندازه‌گیری هوش خود را تقریباً ۲.۵ امتیاز هوشی بیشتر از میانگین افزایش دادند. اما هیچ تأثیر معناداری، مثبت یا منفی، برای تماشای تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی مشاهده نشد.

تورکل کلینگبرگ، استاد علوم اعصاب شناختی در گروه علوم اعصاب موسسه کارولینسکا می‌گوید: «ما تأثیرات رفتار صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، تندرستی یا عملکرد مدرسه بررسی نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم چیزی در مورد آن بگوییم. اما نتایج ما این ادعا را تایید می‌کند که مدت زمان استفاده از صفحه نمایش رایانه عموماً توانایی‌های شناختی کودکان را مختل نمی‌کند و انجام بازی‌های ویدئویی در واقع می‌تواند به تقویت هوش کمک کند. این گزاره با چندین مطالعه تجربی در مورد بازی‌های ویدیویی نیز مطابقت دارد».

هوش امری ثابت نیست

نتایج همچنین مطابق با تحقیقات اخیر است که نشان می‌دهد هوش یک کیفیت ثابت نیست، بلکه کیفیتی است که تحت تأثیر عوامل محیطی است. تورکل می‌گوید: «ما اکنون در حال بررسی اثرات سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط تأثیرات شناختی با رشد مغز در دوران کودکی هستیم».
یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که فقط کودکان آمریکایی را پوشش می‌دهد و بین انواع مختلف

بازی‌های ویدیویی تفاوتی قائل نمی‌شود در نتیجه تعمیم نتایج این تحقیق به کودکان کشور‌های دیگر را دشوار می‌کند. همچنین خطر گزارش خطا وجود دارد، زیرا مدت زمان استفاده و عادات مربوطه به دست خود آزمون‌شوندگان رتبه‌بندی شده است.

در همین رابطه ببینید:

مستند/ بازی‌های ویدئویی و تقویت هوش کودکان

_____________

Sciencedaily.com