Gerdab.IR | گرداب

ایالت تگزاس نبرد حقوقی را پیروز شد.

قانون منع سانسور عقاید سیاسی در شبکه‌های اجتماعی

قانون منع سانسور عقاید سیاسی در شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

پلتفرم‌هایی مانند توییتر و فیسبوک حق ندارند برمبنای نگرش سیاسی کاربران، دیدگاه‌های آن‌ها را سانسور کنند.

به گزارش گرداب، قانون ایالت تگزاس در دادگاه فرجام‌خواهی آمریکا تایید شد که برطبق این قانون شبکه‌های اجتماعی که حداقل ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، حق سانسور دیدگاه‌های کاربران برپایه عقایدشان را ندارند. این قانون ایالتی یک ابزار پیش‌بینی‌نشده برای محدود کردن فعالیت‌های خرد شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کند و شبکه‌های اجتماعی موظف به اجرای این مقررات خواهند بود.

برپایه دادگاه فرجام‌خواهی شهر نیواورلئان لوییزانا، این قانون مبنایی خواهد بود که باعث تصمیم‌گیری دادگاه عالی انگلستان درباره این قانون شده است. محافظه‌کاران و افراد جناح راست آمریکا معتقدند که باید شرکت‌های بزرگ فناوری را از سانسور دیدگاه کاربران منع کرد.

قاضی این دادگاه اندرو الدهام که توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ منصوب شده است، در حکم خود که به تایید مجلس قانون‌گذاری ایالتی رسیده است و فرماندار تگزاس نیز آن را امضا کرده است، نوشته است: «امروز ما این ایده را رد می‌کنیم که شرکت‌ها برطبق متمم نخست قانون اساسی حق آزادی کامل دارند که آنچه مردم می‌گویند را سانسور کنند».

شبکه‌های بزرگ فناوری در این دادگاه شکست سختی خوردند. به نمایندگی از فیسبوک، متا، توییتر و آلفابت (گوگل) اتحادیه رایانه و صنعت ارتباطات حضور داشت که تلاش می‌کردند از حق خود برای پالایش محتوای کاربران برپایه خشونت‌طلبی و مسائلی از این دست دفاع کنند. شبکه‌های اجتماعی آمریکایی استدلال می‌کردند که در صورت دادن آزادی کامل به کاربران افراطیانی مانند طرفداران فاشیست‌ها، تروریست‌ها و دولت‌های متخاصم خارجی فعال می‌شوند.

اتحادیه رایانه و صنعت ارتباطات در روز جمعه پس از صدور حکم، نارضایتی خود از این اجبار را مطرح کرد. حال شبکه‌های اجتماعی موظف هستند که برخورد یکسانی با همه عقاید داشته باشند. در بیانیه این اتحادیه آمده است:
«خدا آمریکا را حفظ کند و مرگ بر آمریکا هر دو دیدگاه هستند. عاقلانه و مشروع نیست که ایالت تگزاس یک کسب‌وکار خصوصی را مجبور کند که با این دو دیدگاه یکسان برخورد کند».

مسئله اساسی این است که بسیاری از محافظه‌کاران اقدامات شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را سیاسی تعبیر کردند و سوءاستفاده از قدرت خود فهمیدند. در این انتخابات توییتر در نهایت حساب کاربری دونالد ترامپ را تعلیق دائم کرد. توییتر دلیل این کار را خطر تحریک به خشونت بیشتر معرفی کرد.

رای این دادگاه هم به کاربران و هم به دادستان کل تگزاس اجازه می‌دهد که بتوانند از این شبکه‌های اجتماعی شکایت کنند. دادستان کل تگزاس کن پاکستون این رای را پیروزی بزرگ قانون اساسی و آزادی بیان خوانده است.
__________________________
منبع: المیادین