Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ تأثیرات منفی اینستاگرام بر کودکان

پرونده/ تأثیرات منفی اینستاگرام بر کودکان
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱

اینستاگرام نیز همانند هر رسانه‌ی اجتماعی دیگری بالقوه می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد و در عین حال تقریبا هیچ یک از کودکان و نوجوانان از این خطرات مطلع نیستند؛ لذا این وظیفه‌ی والدین است که با روش‌های مختلف از این خطرات جلوگیری کنند.

به گزارش گرداب، در اینستاگرام نیز مانند فیسبوک، واتس‌اپ، اسنپ‌چت و دیگر شبکه‌های مجازی، حوادث ناگواری مثل اذیت و آزار و باج‌گیری توسط برخی کاربران با هویت ناشناس رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است در هرصورت توصیه نمی‌شود که به کودک اجازه داده شود که بدون همراهی والدین در این فضا حضور داشته باشد. این مسئله اهمیت زیادی دارد و کارشناسان اکیداً توصیه می‌کنند که در صورتی که کودک بخواهد در این شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد، والدین بر او نظارت مستقیم داشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهد تعداد این اتفاقات ناهنجار در اینستاگرام روز به روز در حال افزایش است. می‌توان گفت تنها راه در امان نگه داشتن کودکان و نوجوانان از این آسیب‌ها کنترل اینستاگرام کودکان توسط والدین است. یکی از راه‌های انجام این کار نصب نرم‌افزار سکیورتین (SecureTeen) روی گوشی آنهاست. همچنین در بخش تنظیمات نرم‌افزار اینستاگرام نیز گزینه‌هایی وجود دارد که از ایجاد برخی مسائل مخرب جلوگیری می‌کند. به طور مشابه والدین می‌توانند صفحات یوتیوب فرزندان خود از را نیز تحت نظارت و کنترل داشته باشند.

آنچه والدین باید درباره اینستاگرام بدانند:

قبل از آموزش نحوه‌ی فعال کردن گزینه‌های کنترل‌کننده در اینستاگرام، به بررسی برخی نکات مهم درباره‌ی این پلتفرم می‌پردازیم. به طور کلی اینستاگرام با طراحی خاصی که دارد، بستر مناسبی برای انواع و اقسام تعرض و اذیت‌هاست؛ چرا که کاربران در صفحه‌ی خود عکس و فیلم‌هایی از زندگی شخصی خود را در قالب پست یا استوری به اشتراک می‌گذارند و دیگر کاربران می‌توانند با صفحه‌ی اینستاگرام به صورت ناشناس و به سادگی زیر این پست‌ها نظرات بی‌ادبانه و توهین‌آمیز بگذارند و به این ترتیب روحیات فرد را مخدوش کنند. بسیاری از والدین از خطرات موجود در فضای اینستاگرام هیچ اطلاعی ندارند.

لازم به ذکر است که این شبکه‌ی اجتماعی تقریبا در اختیار همه است. با وجود این که عضویت این شبکه‌ی اجتماعی برای کودکان زیر سیزده سال ممنوع است، اما هر کودکی می‌تواند به راحتی سن خود را نادرست وارد کند. در اینستاگرام کاربرانی هستند که محتوای مستهجن، تحریک‌کننده و یا خشونت‌آمیز به اشتراک میگذارند که می‌تواند باعث سلب آرامش روانی یک کودک یا نوجوان شود و روحیات او را خدشه‌دار کند.

نحوه‌ی تغییر دادن تنظیمات اینستاگرام و فعال کردن گزینه‌های کنترل‌کننده

در ادامه به بررسی دقیق این شبکه‌ی اجتماعی می‌پردازیم و قدم به قدم نحوه‌ی کار کردن با تنظیمات اینستاگرام را به شما نشان می‌دهیم.

قدم اول: اولین قدم برای کنترل اینستاگرام فرزند خود، تنظیم حساب کاربری او روی حالت خصوصی (private) است؛ چراکه تمام صفحات اینستاگرام به طور پیش‌فرض عمومی هستند. به عبارتی اگر این کار را انجام ندهید، تمام کاربران اجازه دارند به اطلاعات اشتراک‌گذاری شده توسط فرزند شما دسترسی داشته باشند. با تغییر تنظیمات روی حالت خصوصی، فقط دوستان و دنبال کننده‌هایی که کودک شما غالبا آن‌ها را می‌شناسد، می‌توانند پست‌های او را ببینند.

برای خصوصی کردن صفحه‌ی اینستاگرام مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. تصویر پروفایل در قسمت پائین صفحه را لمس کنید.

۲. علامت سه نقطه در گوشه‌ی بالا سمت راست صفحه را لمس کنید.

۳. گزینه‌ی Private Account را لمس و تنظیمات را ذخیره کنید.

سپس بررسی کنید که در تنظیمات اینستاگرام موقعیت مکانی به اشتراک گذاشته نشود. حتما این گزینه را نیز غیرفعال کنید. ایضا بررسی کنید فرزندتان اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن، نام مدرسه، آدرس خانه و ... را نیز در صفحه‌ی اینستاگرام خود ثبت نکرده باشد. هر یک از این اطلاعات ممکن است امنیت کودک شما را به خطر بیندازد.

قدم دوم: پس از خصوصی‌سازی صفحه‌ی اینستاگرام کودک خود می‌توانید هر یک از افرادی را که فرزندتان به عنوان دنبال‌کننده پذیرفته است، در صفحه‌ی او ببینید و هر کس را که به نظرتان غریبه یا مشکوک بود، از بین دنبال‌کنندگان صفحه‌ی اینستاگرام فرزند خود حذف کنید.

قدم سوم: یکی از تأثیرگذارترین قسمت‌های اینستاگرام، بخش نظرات است. همانطور که یک نظر مثبت زیر پست یک نوجوان می‌تواند حس رضایت و اعتماد به نفس را در او ایجاد کند، یک نظر توهین‌آمیز می‌تواند روحیات لطیف او را مخدوش کند و حس نارضایتی در او به وجود آورد.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید در بخش تنظیمات اینستاگرام روی گزینه‌ی تنظیمات نظرات (Comment Controls) ضربه بزنید و سپس پنهان کردن نظرات توهین‌آمیز (Hide Offensive Comments) را فعال کنید تا الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام این گونه نظرات را برای فرزندتان نمایش ندهد. البته باید بدانید که این قابلیت اینستاگرام همیشه درست کار نمی‌کند؛ اما روز به روز با در حال به‌روزرسانی و پیشرفت است.

قدم چهارم: اگر متوجه شدید که فرزند شما فرد یا افرادی را در اینستاگرام دنبال می‌کند که محتوای جنسی یا نامناسب به اشتراک می‌گذارند، این افراد را آنفالو کنید. با این کار پست‌های این صفحات برای فرزند شما به نمایش گذاشته نمی‌شود. لازم به ذکر است که وقتی شما صفحه‌ای را در اینستاگرام آنفالو می‌کنید، صاحب آن صفحه متوجه این قضیه نمی‌شود.

برای آنفالو کردن، تنها کافیست پروفایل مورد نظر را باز کنید، سپس روی گزینه‌ی دنبال کردن (Following) ضربه بزنید و سپس لغو آنفالو (Unfollow) را انتخاب کنید.

قدم پنجم: اینستاگرام به کاربران خود این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل برای پست یا پست‌های خود امکان ارسال نظرات را ببندند. شما نیز می‌توانید برای انجام این کار ابتدا پست مورد نظر خود را باز کنید و سپس سه‌نقطه‌ی گوشه‌ی بالا سمت راست را لمس کنید، سپس گزینه‌ی خاموش کردن نظرات (Turn Off Commenting) را فعال کنید. در این حالت هیچ کس نمی‌تواند برای این پست نظری ثبت کند.

قدم ششم: هنگامی که فرزند شما در اینستاگرام داستان یا استوری (story) می‌گذارد (قابلیتی در اینستاگرام که محتوا بعد از ۲۴ ساعت خود به خود پاک می‌شود)، به صورت پیش‌فرض هر کسی می‌تواند برای استوری کودک شما نظری بفرستد. شما می‌توانید تنظیمات داستان را به حالت خصوصی تغییر دهید تا فقط افرادی که شما دنبال کرده‌اید، بتوانند چیزی بنویسند؛ در نتیجه احتمال ارسال نظرات و پیام‌های مخرب را کمتر می‌کنید.

حتی می‌توانید بخش نظرات را برای داستان‌ها کاملا غیر فعال کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. یک داستان را باز کنید.

۲. سه‌نقطه‌ی قسمت پایین سمت راست را لمس کنید.

۳. گزینه تنظیمات داستان (Story Settings) را انتخاب کنید.

۴. پایین قسمت اجازه به پاسخ‌های پیام (Allow Message Replies)، گزینه‌ی خاموش (Off) را لمس کنید.

قدم هفتم: برای در امان نگه داشتن کودکان خود از محتوای تحریک‌کننده یا نامناسب می‌توانید صفحات با محتوای غیر اخلاقی را علاوه بر آنفالو، مسدود و گزارش نیز بکنید. برای مسدود یا بلاک کردن یک صفحه، پس از باز کردن صفحه‌ی مورد نظر، روی سه‌نقطه در قسمت بالا سمت راست ضربه بزنید، سپس گزینه‌ی مسدود کردن (Block) و یا گزارش دادن (Report) را لمس کنید. بدین شکل نه فرزند شما به آن صفحه دسترسی دارد و نه صاحب آن صفحه می‌تواند به اطلاعات فرزند شما دسترسی داشته باشد.

قدم هشتم: یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از آسیب‌های احتمالی فضای اینستاگرام این است که می‌توان پست‌هایی را که محتویات مخرب دارند، گزارش دهیم تا بقیه‌ی دنبال کننده‌های ما آن پست‌ها را نبینند. جهت انجام این کار، روی سه‌نقطه قسمت بالا سمت راست پست ضربه بزنید، سپس گزینه‌ی گزارش دادن (Report) را انتخاب کنید و بعد گزینه‌ی نامناسب است (It's Inappropriate) را لمس کنید. می‌توان حتی دلیل نامناسب بودن پست (دلایلی از قبیل "خودزنی") را نیز در این قسمت ذکر کرد.

قدم نهم: سخن پایانی این که اگر با انجام هر یک از این قدم‌ها باز هم احساس کردید این شبکه‌ی اجتماعی برای فرزندان شما مخرب است، می‌توانید حساب اینستاگرام آن‌ها را موقتا غیر فعال و یا حتی کاملا حذف کنید.