Gerdab.IR | گرداب

بومی‌سازی سامانه پایش آبزی‌پروری مبتنی بر هوش مصنوعی

بومی‌سازی سامانه پایش آبزی‌پروری مبتنی بر هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

محققان کشور بر اساس اقلیم شمال و جنوب کشور برای ماهیان سردآبی و گرم آبی، سامانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی برای پایش استخر‌های پرورش ماهی عرضه کردند که قادر است علاوه بر پایش پارامتر‌های آب، عوامل بیماری‌زا را در محیط آبی سنجش می‌کند.

به گزارش گرداب، ابوالفضل فرمانی کارشناس فروش این شرکت فناور، تمرکز تحقیقاتی این شرکت را در حوزه‌IOT دانست و گفت: سامانه‌های IOT از جمله فناوری‌هایی است که در سال‌های اخیر در دنیا توسعه یافته و ما در این شرکت سامانه‌های هوشمند در حوزه‌های کشاورزی و آبزی‌پروری را تولید و به بهره برداری رساندیم.

وی با اشاره به عملکرد سامانه آبزی پروری هوشمند افزود: این سامانه که مبتنی بر اینترنت اشیاء است، با استفاده از سنسور‌هایی که درون استخر‌ها نصب شده است، پایش آب را انجام می‌دهد. این پارامتر‌ها شامل اکسیژن، دما، مقدار ازن، PH و نیترات می‌شود.

فرمانی، با بیان اینکه اطلاعات این پارامتر‌ها از طریق سنسور‌ها به این سامانه ارائه و سامانه این داده‌ها را آنالیز می‌شود، خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی این سامانه داده‌هایی که در طول شبانه‌روز به طور مستمر جمع آوری شده، آنالیز می‌کند و اطلاعات آن از طریق نرم افزاری که در گوشی بهره بردار نصب شده است، ارسال می‌شود.

این محقق با بیان اینکه در این اطلاعات ارسال شده از سوی سامانه یکسری اطلاعات و توصیه‌ها به کاربر ارائه می‌شود، ادامه داد: این سامانه بر اساس توصیه‌هایی که قادر کرده، یکسری عملگر‌ها را نیز ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر اکسیژن در استخر پرورش ماهی کاهش یابد، علاوه بر آنکه به کاربر هشدار داده می‌شوئ، عملگر نیز به منظور افزایش سطح اکسیژن در استخر پرورش ماهی فعال خواهد شد تا پایداری و ثبات و سلامت برای آبزیان فراهم شود.

فرمانی، اضافه کرد: با توجه به اینکه در ایران تنوع پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی داریم از این رو این سامانه قادر است برای هر گونه ماهیان، پارامتر‌های مورد نظر را برای استخر‌های پرورش ماهی را اندازه گیری کند.

وی پایش آبزیان را از دیگر مزایای این سامانه نام برد و یادآور شد: این سامانه با استفاده از تصاویر دوربین مدار بسته، وضعیت زیر سطح آب و روی سطح استخر‌های پرورش ماهی را پایش می‌کند. در این پایش‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار گله در ساعات مختلف سنجش می‌شود و بر اساس آن برای بهره برداری هشدار‌هایی را صادر می‌کند. به عنوان مثال این سامانه ساعت غذا دهی و نرخ غذا دهی را سنجش می‌کند و بر اساس آن توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد.

فرمانی، در خصوص پایش بیماری‌های آبزیان در استخر‌های پرورش ماهی با استفاده از این سامانه توضیح داد: بیماری در درون استخر نسبت به کیفیت آب است زمانی که بار میکروبی آب بالا رود، نوع شنا و حرکت ماهیان متفاوت خواهد شد و از آنجایی که پایش آب به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود، هر زمانی که رفتار گله متفاوت و علایمی در آب مشاهده شد، عملگر‌های این سامانه نقطه ورود و خروج آب را بررسی می‌کند و هشدار‌هایی را برای کاربر ارسال می‌کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط یا بهره بردار به صورت دستی، اقدام به رفع مشکل می‌کند و یا با فعال کردن عملگرها، سامانه تصفیه آب توسط این عملگر‌ها روشن می‌شود تا مقدار بار میکروبی در آب کاهش یابد

این محقق در پایان تاکید کرد: این سامانه مهندسی معکوس است، ولی دانش آن بر اساس اقلیم ایران برای پرورش ماهی در شمال و جنوب کشور تولید شده است.