Gerdab.IR | گرداب

بومی سازی محصول نانویی برای رفع مشکل خاموشی

بومی سازی محصول نانویی برای رفع مشکل خاموشی
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱

یک شرکت ایرانی موفق به بومی‌سازی پوشش سیلیکونی مخصوص مقره‌های ولتاژ بالا شده که می‌تواند مشکلات خاموشی را در کشور رفع کند؛ این محصول از جمله محصولات تحریمی است.

به گزارش گرداب، مدیرعامل این شرکت فناور نانویی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه این شرکت در حوزه تولید پوشش‌های مخصوص صنعت برق فعالیت می‌کند، افزود: یکی از محصولات، پوشش سیلیکونی مخصوص مقره‌های ولتاژ بالا است.

نیما حق‌شناس گفت: مقره نوعی از عایق‌های الکتریکی است که در پست‌های برق، خطوط انتقال و نیز گاهی در تابلو‌های برق بکار می‌رود. مقره ها، هادی جریان برق نیستند، اما سطح مقره‌ها هنگامی در معرض آلودگی هایی، چون گرد و غبار قرار می‌گیرند، هادی جریان الکتریکی می‌شوند و احتمال حریق و خرابی در این سیستم را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، عامل بخش زیادی از خاموشی‌ها در دنیا همین مقره‌ها هستند.

وی تاکیدکرد: این پوشش سیلیکونی از محصولات تحریمی است و اکنون از محصولات متفرقه مشابه آن در صنایع داخلی استفاده می‌شود.

این فعال حوزه نانو افزود: البته نوع محصولات متفرقه باعث خراب شدن مقره‌ها شده و مشکلات بسیاری را به بار می‌آورد که خاموشی‌ها در جنوب کشور یکی از آن‌ها است، زیرا عدم وجود پوشش مناسب روی مقره‌ها باعث این مشکلات می‌شود.

حق شناس با بیان اینکه پوشش تولید این شرکت نانویی بر پایه سیلیکون بوده و با نانوذرات تقویت‌شده، تصریح کرد: این پوشش از ماندگاری ۱۰ تا ۱۵ سال روی مقره‌ها برخوردار است و قابلیت اعمال پوشش مجدد را نیز دارد.

 

بومی‌سازی یک محصول نانویی برای رفع مشکل خاموشی در کشور

وی با بیان اینکه این پوشش نانویی همه مشخصات مورد نظر توانیر را پاس کرده، افزود: توسعه و تحقیق این محصول حدود ۶ سال طول کشیده و اکنون اقدامات مربوط به قرارداد تولید صنعتی آن در دست انجام است.

به گفته این فعال حوزه نانو، پایه‌گذاری این نانوپوشش پس از خاموشی‌های خوزستان صورت گرفت و نفرات اصلی این شرکت نانویی تصمیم گرفتند این پوشش مخصوص را بومی‌سازی کنند.

حق‌شناس همچنین تصریح کرد: این محصول پس از ۶ سال به تولید اولیه رسیده و محصولات چینی مشابه این پوشش نانویی قیمت و کیفیت پایینی دارند، محصول ما نه تنها از نظر قیمتی قابلیت رقابت با نمونه چینی را دارد بلکه از نظر کیفی مشابه نمونه‌های آمریکایی و اروپایی است.

وی با بیان اینکه این شرکت در حال اخذ گواهینامه نانومقیاس برای این محصول است، گفت: تولید نیمه صنعتی این نانوپوشش انجام شده و اقدامات لازم برای تولید صنعتی آن نیز در دست پیگیری است.

مدیرعامل این شرکت فناور نانویی درمورد استقبال صنایع داخلی از این محصول فناورانه نیز با بیان اینکه استقبال صنایع داخلی از پوشش نانویی مخصوص مقره مناسب بوده، افزود: حدود ۷۰ درصد از مواد اولیه این محصول داخلی‌سازی شده و ۳۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود که در حال تلاش برای داخلی‌سازی آن‌ها هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با حمایت و کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد‌های تجاری سازی این محصول به شکل مناسبی پیگیری شود.