Gerdab.IR | گرداب

به زودی؛

راه‌اندازی اولین پژوهشکده نانوتکنولوژی کشاورزی

راه‌اندازی اولین پژوهشکده نانوتکنولوژی کشاورزی
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به دستیابی محققان این پژوهشگاه به ۱۸ فناوری قابل تجاری‌سازی در حوزه نانوتکنولوژی کشاورزی، گفت: به منظور تسهیل روند انتقال فناوری‌های کسب شده به بخش خصوصی برنامه داریم اولین پژوهشکده نانوتکنولوژی کشاورزی را ذیل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی یکی دو سال آینده راه‌اندازی کنیم.

به گزارش گرداب، دکتر صالحی جوزانی با اعلام این خبر اظهار کرد: بازار جهانی فناوری نانو با اشاره به کاربرد‌های وسیع و اثربخشی بالای آن در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت و پزشکی و کشاورزی و محیط زیست و ... به سرعت در حال افزایش است. به طوری که پیش‌بینی می‌شود حجم این بازار از ۵۰ میلیارد دلار کنونی به ۸۰- ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد و در این میان، سهم فناوری نانو در بخش کشاورزی و منابع طبیعی از ۶ درصد فعلی به بیش از ۲۰ درصد کل بازار فناوری نانو تا سال ۲۰۳۰ برسد.

وی خاطرنشان کرد: فناوری نانو در بخش‌­های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، دام، طیور و آبزیان قابلیت کاربرد و اثربخشی داشته و از مهمترین آن‌ها می‌توان به استفاده از فناوری نانو در حوزه افزایش کارایی و اثربخشی سموم شیمیایی آفت‌کش، کود‌های شیمیایی و بذور گیاهی، افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی و غذایی، طراحی نانوسنسور‌ها برای تشخیص سریع انواع مایکوتوکسین‌­ها، عوامل بیمارگر و آلاینده‌های شیمیایی و بیوشیمیایی اشاره کرد. به طوری که در حال حاضر حدود ۶ درصد بازار جهانی نانوفناوری که رقمی حدود سه میلیارد دلار است، به بخش کشاورزی اختصاص دارد و طبق برآورد‌ها سهم این حوزه از بازار جهانی محصولات نانو تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰ درصد (حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار) افزایش می‌یابد.

صالحی جوزانی با بیان این که سهم کشاورزی از بازار ۱۹ هزار میلیارد تومانی نانوفناوری ایران حدود دو تا سه درصد (۴۰۰ میلیارد تومان) است، اظهار کرد: اگر بخواهیم متناسب با روند جهانی، ۲۰ درصد بازار نانوی کشور را در اختیار بگیریم، باید سهم بخش کشاورزی را به چهار هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که با همکاری شرکت­‌های دانش‌­بنیان و بخش خصوصی، ستاد توسعه فناوری نانو و کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی باید در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کرده و گام برداریم.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: محققان پژوهشگاه با اجرای ۴۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو به ۱۸ فناوری قابل تجاری‌سازی دست یافته‌­اند و در حال حاضر نیز ۲۰ پروژه تحقیقاتی دیگر را در دست اجرا دارند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تسهیل روند انتقال فناوری‌های کسب شده به بخش خصوصی برنامه داریم تا با حمایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی اولین پژوهشکده نانوتکنولوژی کشاورزی را ذیل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی طی یکی دو سال آینده راه‌اندازی کنیم. همچنین با هدف هماهنگ‌سازی و سوق دادن پروژه‌های تحقیقاتی در راستای اولویت‌ها و نیاز‌های بخش کشاورزی درصدد راه‌اندازی شبکه شرکت‌های نانوفناوری کشاورزی هستیم. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته سال جاری در پژوهشگاه قرارداد‌های خوبی در زمینه توسعه فناوری‌­های جدید حوزه نانو در کشاورزی با شرکت­‌های فعال در این زمینه در حال انعقاد است که برای مثال یکی از آن‌ها در زمینه توسعه و تولید کود‌های مبتنی بر فناوری نانو است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص فناوری‌های قابل تجاری‌سازی پژوهشگاه در حوزه نانو، گفت: بخشی از این دستاورد‌ها در زمینه نانوکود‌های اوره، آهن و روی هستند و در حال حاضر نیز در زمینه طراحی نانوکود NPK کار می‌کنیم. در زمینه نانوسموم هم موفق به تولید سم دلتامترین و سم آزادیراختین (از گیاه چریش) شده‌­ایم. طراحی و ساخت کیت‌­های پیشرفته تشخیص عوامل بیماری‌زا، آلاینده‌های زیست محیطی مثل نیتریت، نیترات و آمونیاک نیز بخش دیگری از دستاورد‌های پژوهشگاه را تشکیل می‌­دهند. همچنین با همکاری‌­های مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در زمینه بسته­‌بندی­‌های مبتنی بر فناوری نانو برای افزایش ماندگاری مواد غذایی کار می‌کنیم. از دیگر پروژه‌های ما در حوزه ماندگاری مواد غذایی استفاده از سامانه‌­های نانوکاویتاسیون و پلاسمای سرد است.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، وی در پایان از اجرای چند پروژه در حوزه پوشش‌دهی بذور به منظور زمانبندی جوانه‌زنی، کنترل عوامل بیمارگر بذرزاد و همچنین تقویت جوانه‌زنی بذر‌ها خبر داد.