Gerdab.IR | گرداب

اجرای ۹ طرح ملی برای توسعه کشاورزی با کمک دانش بنیان‌ها

اجرای ۹ طرح ملی برای توسعه کشاورزی با کمک دانش بنیان‌ها
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱

کشاورزی زیستی به عنوان راهکاری برای پاسخ به چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی با سرعت بالایی در حال رشد و توسعه است و در این راستا ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای ۹ طرح ملی با کمک شرکت‌های دانش بنیان و نهاد‌های موثر در این حوزه پیش قدم شده است.

به گزارش گرداب، نوعی از کشاورزی که کاهش مصرف کود‌های شیمیایی و بهبود عملکرد محصول را در پی دارد و در این نوع از کشت، کمبود مواد غذایی خاک با استفاده از نسل سوم کود‌ها یعنی کود‌های زیستی جبران می‌شود.

کارشناسان بر این باور هستند که پافشاری بر استفاده سنتی از نهاده ها، عامل عقب ماندگی کشاورزی، تخریب محیط زیست و به خطر انداختن سلامت غذایی جامعه می‌شود. به همین دلیل ورود دیرهنگام به این عرصه خسارات زیادی به صنعت کشاورزی وارد می‌کند.

شیوه سنتی کشاورزی در کنار پایین آوردن عملکرد این صنعت؛ موجب تخریب محیط زیست و وارد شدن آسیب‌های جدی به طبیعت می‌شود. استفاده بی رویه از منابع آب و خاک و کود‌های شیمیایی مهم‌ترین عوامل در بروز این مخاطرات هستند که با کمک کشاورزی زیستی می‌توان تا حدودی این مشکلات را حل کرد.

بر همین اساس هم ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای ۹ طرح ملی با کمک شرکت‌های دانش بنیان و نهاد‌های موثر در این حوزه پیش قدم شده است تا با کمک آن‌ها بتواند کشاورزی زیستی و قراردادی را در کشور توسعه دهد.

براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرای «مدیریت تغذیه تلفیقی»، «پایلوت برنامه کشاورزی قراردادی برای محصولاتی مانند گندم، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و دانه‌های روغنی»، «اجرای مدیریت تلفیقی آفات»، «کشت فرا سرزمینی ذرت» و «کشت فراسرزمینی غلات»، از جمله این طرح‌ها است.