Gerdab.IR | گرداب

دهقانی فیروزآبادی: محصولی امروز در بازار می‌ماند که دانش بنیان است

دهقانی فیروزآبادی: محصولی امروز در بازار می‌ماند که دانش بنیان است
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس گفت: من اعتقاد دارم محصولی در بازار وجود ندارد که بتواند ادامه حیات بدهد و بماند و دانش بنیان نباشد. امروز امکان حضور در بازار و ماندن وجود ندارد، مگر اینکه دانش بنیان باشیم.

به گزارش گرداب، صبح امروز اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس در محل این پارک با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این مراسم گفت: ما به اینکه رهبر معظم انقلاب مسیر توسعه و علم و فناوری کشور را ترسیم کرده اند، افتخار می‌کنیم. باور ما این است که تنها کلید پیشرفت کشور و تنها نقطه‌ای که کشور می‌تواند از آن به برتری دست پیدا کند، حوزه علم و فناوری است.

وی افزود: تنها نقطه‌ای که در آن ما در کشور و در دنیا مزیت ویژه‌ای نسبت به جمعیت داریم، نیروی انسانی توانمند، افکار بلند و دانشمندان، محققان و صنعت گرانی هستند که امروز برخی از دستاورد‌های آن‌ها را دیدیم؛ بنابراین سیاست گذاری‌های کلان نه در تعارف و کلام بلکه در همه ابعاد و دستگاه‌های کشور باید به سمت نظام ملی نوآوری و رسوخ فناوری در همه عرصه‌ها برود تا بتوانیم به آنچه که برای کشور ترسیم کرده ایم، برسیم.

اقتصاد دانش بنیان با همکاری همه متولیان رشد می‌کند

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: تمام تلاش ما این است که این قانون به وسیله دست اندرکاران همین حوزه تدوین شده، امسال اجرایی شود. این قانون یکی از بستر‌هایی است که می‌تواند رسیدن ما به نقطه ترسیم شده را تضمین کند. اگرچه که ایده‌های نوآورانه‌ای که از شتابدهنده‌ها بیرون می‌آید، در مراکز رشد توسعه می‌یابند و در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرند اهمیت دارد،، اما واقعیت این است که هنوز تا رسیدن به سهم واقعی از اقتصاد دانش بنیان زیست بوم نوآوری بسیار راه داریم.

وی ادامه داد: ما باور داریم که بخش عمده اقتصاد کشور دولتی است و اقتصاد دانش بنیان اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه نهاد‌های عالی و تاثیرگذار مثل وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت کشاورزی و سایر وزارتخانه‌هایی که متولی رشد اقتصاد کشور هستند پای کار بیایند. این اتفاق باید به صورت کاملا جدی پیگیری شود.

پارک باید یک تغییر و تحول نگرشی در برنامه هایش ایجاد کند

این مقام مسئول ضمن اشاره به ویژگی‌های کاربردی و امتیازی پارک فناوری تصریح کرد: پارک علم و فناوری ویژگی‌هایی دارد که مردم به آن جذب می‌شوند. شرکت‌هایی که در این پارک‌ها جذب می‌شوند در کالبد شیک‌تر کار می‌کنند و از یک سری مزیت‌هایی بهره مند می‌شوند. در کشور در سال‌های گذشته توسعه بسیار خوبی در زیرساخت‌های پارک‌ها اتفاق افتاد. چیزی که اکنون به آن نیاز داریم و دستگاه‌های کشور به عنوان متولیان اقتصاد باید به آن توجه کنند این است که پارک علم و فناوری باید جایی شوند برای رفع نیاز‌های دستگاه‌های کشور. وزارت صمت، حوزه انرژی و نفت، حوزه کشاورزی و سلامت باید در همین پارک‌ها و در بین شرکت‌هایی که اینجا حاضر می‌شوند، به دنبال نیاز‌ها و راه حل‌ها بگردند. پارک باید یک تغییر و تحول نگرشی در برنامه هایش ایجاد کند و جدی به سراغ بازارسازی‌های کلان در اقتصاد دانش بنیان برود.

وی افزود: ایده‌هایی که عرضه محور ارائه می‌شوند واقعا فضای سختی برای گرفتن بازار دارند. من عدد کوچکی را اشاره می‌کنم که تمام گردش مالی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتفاق می‌افتد بعضا به اندازه مسئولیت اجتماعی چند شرکت بزرگ کشور است. با این عدد و رقم‌ها که نمی‌شود اقتصاد دانش بنیان کشور را محقق کرد.

این اتفاق و هزینه‌ها فقط می‌تواند یک کلید باشد که یک موتور بزرگ را روشن کند؛ بنابراین پارک باید دو کار بزرگ را در دستور کارش قرار دهد: اول جدی به دنبال جلب نیاز‌های کشور باشد. ما اگر فقط بتوانیم ۱۰ درصد بازار ملی را در اختیار پارک‌ها قرار دهیم این مزیت نسبی انقدر جذاب خواهد بود که سرمایه گذاران خصوصی شرکت‌های دانش بنیان خودشان بیایند.

مسئله دوم که باید در پارک‌ها مورد توجه ما قرار بگیرد، مسئله هم افزایی است. مفهوم پارک علم و فناوری در دنیا پایه هم افزایی و همرسانی است. ما امروز شاهد این هستیم که در پارک‌ها مجموعه‌هایی که مستقر هستند خودشان از ظرفیت‌های خودشان استفاده می‌کنند.

ما نیاز داریم که پارک‌ها شهر مدرن زیست بومی که شرکت‌ها در آن فعالیت و هم افزایی می‌کنند و ترکیب می‌شوند و مجموعه‌های اقتصادی بزرگ را تشکیل می‌دهند، باشند. قطعا اقتصاد دانش بنیان اگرچه با استارتاپ‌های کوچک شروع می‌شود، اما با استارتاپ‌های کوچک توسعه پیدا نخواهد کرد؛ لذا یکی دیگر از انتظارات ما از پارک این است که محفلی برای ترکیب شدن و مجموعه شدن شرکت‌های کوچک و متوسطی که در این نهاد‌ها حضور دارند، شود.

محصولات دانش بنیان در بازار ماندگار هستند

او در پایان صحبت هایش با اشاره به اینکه محصولات دانش بنیان در بازار ماندگار می‌شوند، گفت: مسئله آخر نگرش جدید و تحول گرایانه‌تر به حوزه دانش بنیان است. من اعتقاد دارم محصولی در بازار وجود ندارد که بتواند ادامه حیات بدهد و بماند و دانش بنیان نباشد. امروز امکان حضور در بازار و ماندن وجود ندارد، مگر اینکه دانش بنیان باشیم. دانش که فقط فیزیک و شیمی و مواد نیست.

دانش فروش، خرید، اموال، تولید و مدیریت سازمان همگی دانش هستند. محصولی امروز در بازار می‌ماند که دانش بنیان است. چیزی که باید جدی به آن توجه کنیم فرآیند‌های دانش بنیان است، تحقیق و توسعه مبنای دانش بنیان یا نوآور بودن یک صنعت است.