Gerdab.IR | گرداب

به زودی؛

ایران پرچم‌دار فناوری‌های جدید نانویی

ایران پرچم‌دار فناوری‌های جدید نانویی
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: تلاش داریم فناوری‌هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.

به گزارش گرداب به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در نشست با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با ارائه گزارش عملکرد این ستاد، گفت: ما طی این چند سال تلاش کردیم زنجیره ارزش نانوفناوری را در کشور به شکل کامل از ترویج تا توسعه منابع انسانی و تامین زیرساخت‌ها پوشش دهیم. هدف اصلی خود را هم افزایش رفاه مردم و تولید ثروت از علم و فناوری قرار دادیم.

وی افزود: برای شروع کار با چالش‌های جدی مطرح بودیم که یکی از این مشکلات؛ نهادینه کردن مفهوم، چرایی، اهمیت و ضرورت توسعه فناوری نانو در کشور و میان مسوولان، اساتید دانشگاهی و مردم بود. تا امروز به گونه‌ای پیش رفتیم که این جامعه کاملا با دستاورد‌ها و ضرورت‌های نانوفناوری در زندگی خود آشنا هستند.

به گفته سرکار، ترویج نانوفناوری میان دانش آموزان و دانشجویان هم برنامه دیگری بود که به جد دنبال کردیم و امروز ۳۳۰ نهاد ترویجی در حوزه دانش آموزی در کل کشور فعالیت می‌کنند و ۸۸ آزمایشگاه نیز خدمات خود را در اختیار دبیرستان‌های کشور گذاشته اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دانشجویی، بیان کرد: ستاد در تلاش است تا دانشجویان را در این حوزه توانمند کند به گونه‌ای که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شرکت‌های نوپا و دانش بنیان خود را داشته باشند. دستاورد این نوع نگاه هم شکل گیری ۳۵ استارتاپ و ۶۰۰ هسته فناور دانشجویی در کشور است.

وی توسعه علمی کشور در زمینه نانوفناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم تا این دستاورد‌ها را در توسعه فناوری هم به کار ببندیم و فناوری‌هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.

سرکار اتصال عرضه به بازار و صنعت را هم دیگر دستاورد این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه توانمندی‌های دانش بنیان‌ها را به نیاز‌های صنعتی متصل می‌کنیم که این کار طی ۵ سال منجر به دریافت ۴ هزار و ۵۰۰ تقاضای واقعی از سمت صنعت و ۸۰۰ قرارداد قطعی میان فناوران و صنایع منعقد شده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داشتیم تا سال ۱۴۰۴ صادرات شرکت‌های دارای توانمندی صادرات را به عدد ۱ میلیارد دلار برسانیم که متاسفانه شدت یافتن تحریم‌ها، شیوع کرونا و کاهش بودجه؛ تحقق این هدف را با، اما و اگر‌های جدی مواجه کرده است.