Gerdab.IR | گرداب

حمله باج‌افزاری به اوکراین و لهستان

حمله باج‌افزاری به اوکراین و لهستان
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱

طبق اعلام مایکروسافت، گروه هکری تازه کشف شده‌ای با استفاده از یک باج افزار جدید به شرکت‌های حمل ونقل و لجستیکی در اوکراین و لهستان حمله کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، هکر‌های سایبری طی یک ساعت در روز سه شنبه هفته گذشته طیف وسیعی از سیستم‌ها را هدف گرفتند. به گفته مایکروسافت کارشناسان نتوانسته بودند این حمله سایبری را به هیچ یک از گروه‌های هکری شناخته شده مرتبط کنند.

با این وجود محققان متوجه شدند عملیات‌های هک شباهت زیادی به هک‌های قبلی یک گروه سایبری مرتبط با دولت روسیه دارد که سازمان‌های دولتی اوکراین را مختل کرده بود.

باج افزار جدید «پرستیژ» (Prestige) نام دارد و برخی قربانیان آن هدف یک حمله سایبری دیگر با بدافزار «فاکس لرد» یا «هرمیتک وایپر» نیز قرار گرفته بودند.

در ابتدای حمله روسیه به اوکراین، حمله سایبری با بد افزار مذکور صد‌ها رایانه در اوکراین، لیتوانی و لاتیویا را زمین گیر کرد.

باج افزار «پرستیژ» داده‌های قربانیان را رمزگذاری می‌کند و یادداشتی برای آن‌ها باقی می‌گذارد که در آن نوشته شده داده‌ها فقط با خرید ابزار رمزگشایی قابل دسترسی خواهند شد.

محققان مایکروسافت در چند مورد اشاره کرده اند هکر‌ها قبل از به کارگیری باج افزار، کنترل سیستم‌های قربانیان را در دست داشتند. این امر نشان می‌دهد هکر‌ها قبلا اطلاعات را سرقت کرده و منتظر لحظه مناسب برای انجام حمله باج افزاری بودند.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، اوکراین هدف حملات سایبری متعددی بوده است.