Gerdab.IR | گرداب

آنالیز آب آشامیدنی با سنسور ساخت ایران

آنالیز آب آشامیدنی با سنسور ساخت ایران
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱

محققان کشور موفق شدند سنسور تست pH مجهز به فناوری میکروالکترومکانیک جهت آنالیز آب آشامیدنی را طراحی کنند.

به گزارش گرداب به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجتبی زارع دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از همکاران اجرای طرح «سنسور تست pH مجهز به فناوری میکروالکترومکانیک جهت آنالیز آب آشامیدنی» گفت: این طرح با هدف تست pH آب سد‌ها در عمق‌های متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه برای انجام این تست نیاز به واردات مولتی پارامتری است که این هزینه کشور را دوچندان می‌کند، افزود: از این رو اقدام به اجرای این پروژه کردیم که نیازی به واردات نباشد و با دقت بیشتری pH آب سد‌ها انجام گیرد.

زارع با اشاره به فناوری بکار گرفته شده در این پروژه گفت: این طرح با بهره گیری از فناوری میکروالکترو مکانیک توانست با ایجاد دقتی بالاتر و زمان پاسخگویی پایین‌تر درمقابل نمونه خارجی آن و تحمل فشار‌های بالا در هر نقطه از ارتفاع آب سد‌ها اندازه گیری را به صورت ممتد انجام دهد.

این محقق خاطر نشان کرد: همچنین به واسطه این طرح، دستگاه مولتی پارامتر بومی سازی می‌شود که با توجه به نیاز صنایع کشاورزی و دامی به آب سد‌ها و همچنین آب با pH خاص، این مورد کمک بزرگی به صنایع آب و فاضلای و صنایع وابسته به آب می‌شود.

وی تاکید کرد: به واسطه این پروژه می‌توان در آزمایشگاه، با بهره گیری از یک قطره آب، با سرعت بالا و زمان بسیار کوتاه و دقت بالا میزان pH را اندازه گیری کرد.

وی با بیان اینکه شروع کار ما جهت تولید یک نمونه از این محصول با همکاری اداره آب و فاضلاب ایران صورت گرفت، گفت: تاکنون دستگاه به طور کامل آماده شده و در مرحله نهایی سازی جهت ارائه به اداره آب و فاضلاب ایران و موسسه تحقیقات آب است.

وی با بیان اینکه این طرح نسبت به بقیه سنسور‌ها یا پروب‌های تشخیص pH شیشه‌ای که موجود است دارای سرعت تشخیص بالایی است، گفت: این سیستمی که طراحی کردیم کمتر از یک ثانیه با دقت جریان دریافتی ۰.۰۰۰۱، pH بالایی را از آب می‌تواند به دست بیاورد.

وی با اشاره به ویژگی‌های دستگاه گفت: قوی‌تر از تمامی نمونه سنسور‌ها یا پروب‌های شیشه ای، توانایی اندازه گیری با روش برخورد مستقیم با نمونه یا همان قرارگیری در نمونه و همچنین گذاشتن یک قطره نمونه بر روی سنسور را دارد.

به گفته این محقق، این سنسور در برخورد غیر منتظره با محیط‌های اسیدی خیلی شدید درحد اسید معده که در بر روی این سنسور تست شده است، دچار مشکل نشده و اندازه گیری را با دقت بالا انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: نکته‌ی بسیار مهم در این سنسور‌ها کالیبراسیون آسان آنهاست که می‌تواند توسط خود اپراتور و با استفاده از محلول داده شده انجام بپذیرد. همچنین این سنسور‌ها قابلیت اندازه گیری در فشار بالا مانند اندازه گیری در اعماق آب یک سد را داراست.

وی با اشاره به مزیت رقابتی این سنسور گفت: نسبت به پروب‌های شیشه‌ای که در فشار بالا دچار ترک خوردن شیشه و نابود شدن سنسور می‌شود؛ برتری دارد.

وی گفت: اداره آبفا شهری و روستایی- آزمایشگاه‌های آنالیز آب شرب، آزمایشگاه‌های میکروبی و شیمیایی، گلخانه ها، صنعت، کشاورزی، استخر‌های پرورش ماهی و صنعت شیلات و ماهی‌های زینتی، شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده و مواد غذایی مبتنی بر آب مانند نوشابه و ...، شرکت‌های وارد کننده و فروش دستگاه‌های pH سنج می‌توانند از این دستگاه بهره ببرند.