Gerdab.IR | گرداب

اخذ مالیات از سلبریتی‌ها در کشور‌های مختلف

اخذ مالیات از سلبریتی‌ها در کشور‌های مختلف
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱

از نگاه پژوهشگران، سلبریتی‌ها در جوامعی به وجود می‌آیند که در آن هویت یک مسئله اجتماعی فرهنگی و سیاسی است.

به گزارش گرداب، این ویژگی اغلب جوامع امروزی است که در آن‌ها صنعت سرگرمی در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. فرهنگ سلبریتی در جوامع غربی آن چنان گسترش یافته که به بخشی از زندگی و فرهنگ روزمره تبدیل شده است. از سویی سلبریتی‌ها به عنوان تصاویری در زندگی روزمره و حوزه عمومی به گردش در می‌آیند و از سوی دیگر در برابر واکنش‌ها به این تصاویر همچنان رشد پیدا می‌کنند.

سلبریتی‌ها در کشور‌های غربی، زاده‌ی رسانه‌های جمعی (پخش یک طرفه محتوا) بودند که با قدرت بلامنازع خود، آن‌ها را شهرتی جادویی رساندند و معروفیتشان را فراتر از حد تصور بالا بردند.

در بین کشور‌های اروپایی، شاید فرانسه از آن کشور‌هایی باشد که مالیات‌های سفت و سختی را برای شهروندانش وضع کرده است و البته برای هنرمندان این کشور که گاهی زیاد بودن مالیات‌ها باعث شده تا آن‌ها از فرانسه به کشور‌های دیگر بروند و تن به مالیات گزاف ندادند. جالب است که این شیوه سفت و سخت قانون مالیاتی در فرانسه فقط مختص شهروندان فرانسوی نیست، بلکه مهاجران هم با قوانینی که برای‌شان حاکم است باید مالیات پرداخت کنند.

با استناد به آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، فرانسه با نرخ مالیات بیش از پنجاه درصدی دومین کشور با بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در اروپاست. بر اساس این آمار، هنرپیشه‌های فرانسوی بیش از نیمی از درآمد خود را باید تقدیم دولت کنند.

در میان هنرمندان سراسر دنیا، هنرمندان هندی کم و بیش خودشان برای پرداخت داوطلب می‌شوند. این در حالی است که در هندوستان هم افراد با درآمد بیشتر، باید مالیات بیشتری بدهند. در جدول زیر نرخ مالیات بر درآمد شخصی و شرکت‌های سینمایی در ۱۳ کشور صاحب سینما آورده شده است.

اخذ مالیات از سلبریتی‌ها در کشور‌های مختلف
در فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، آمریکا و کشور‌های دیگر به دلیل وجود نهاد‌های تقریباً مستقل سیاسی و سنت تاریخی مبارزه گروه‌بندی‌های مشخص سیاسی وجود دارد. به عنوان نمونه در آمریکا یک سلبریتیِ معروف غالباً دموکرات است یا جمهوری‌خواه. او هرچقدر هم بی‌ربط اظهارنظر کند باز درون یک چهارچوب مشخص قرار می‌گیرد. در بعضی کشور‌ها هم گفتمان چپ و راست معنادار است و سلبریتی‌ها از لحاظ احساسی غالباً یا به چپ گرایش دارند یا به راست.